Dag 4: 12-09-2015 Pagodes en big boeddhas - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 4: 12-09-2015 Pagodes en big boeddhas - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 4: 12-09-2015 Pagodes en big boeddhas

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

12 September 2015 | Myanmar, Bago

Een nieuwe dag is aangebroken... het is 6 uur, tijd om ons voor te bereiden om de stad te verlaten. Na het ontbijt vertrokken we in een bus met ruime zitplaatsen door het al drukke Yangon. Het heeft vannacht lang geregend. Gelukkig is het nu weer droog. Er is al veel levendigheid zo vroeg in de ochtend. Kinderen lopen naar school, verkopers met mandjes staan langs de weg, bussen zitten soms overvol met mensen die waarschijnlijk op weg zijn naar hun werk of school. Zelfs naast de chauffeur zie ik in een van de bussen een moeder met kinderen zitten. De wegen zijn nu nog prima. Ben benieuwd hoe dat is in het verdere verloop van de reis. We rijden door de randsteden van Yangon. Op een druk verkeerspunt zie ik verschillende bussen bij elkaar komen. Ik vroeg mij gelijk af, hoe weten de mensen nou welke bus ze moeten hebben..? Het antwoord werd al snel duidelijk. In elke bus hangt een mannetje uit de achterste deur naar buiten. Ze lachen ons vriendelijk toe. Het mannetje stapt uit en roept wat naar mensen die daar staan. Waarop vele mensen aanstalten maken om de bus in te gaan. Dat mannetje is eigenlijk een helper van de chauffeur. Hij zorgt ervoor dat mensen in de juiste bus stappen en hij int het geld voor de rit.

Rond 8.30u kwamen we aan bij een begraafplaats waar ruim 6000 soldaten, voornamelijk Britten begraven liggen die gesneuveld zijn in de tweede wereld oorlog. Te midden van de begraafplaats staan diverse zuilen waar de namen van 27.000 gesneuvelde soldaten in Myanmar gegraveerd staan. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het verband is van de 2e wereld oorlog met Myanmar. Maar denk dat het te maken heeft met Japan.

De weg vervolgen we weer richting Bago, de voormalige hoofdstad van Birma, 500 voor christus. We bezoeken een klooster waar honderden monniken leven. De monniken staan al om 4.30u. op en nuttigen dan hun eerste maaltijd, vervolgens gaan ze mediteren om iets later de tweede maaltijd te eten. Om 11u zit hun dag erop en nuttigen tezamen de derde maaltijd. Wij komen rond die tijd aan en mogen aan de monniken de rijst uitreiken.

De rit er naar toe kom je werkelijk weer van alles tegen...  Een brommer overladen tot wel anderhalve meter hoogte met spulletjes voor de verkoop, een vrachtwagentje tot aan de rand toe gevuld met nog groene bananen, een bus waar men met wel 8 mensen zich aan de achterkant vasthoudt. Iets verder zitten de mensen zelfs op het dak van de bus. De scootertjes komen nu ook langzamerhand reeds meer oprukken in het straatbeeld. Dit in tegenstelling tot Yangon waar ik geen een scooter of brommer heb gezien. Dat is ook niet zo gek, want in Yangon zijn scooters ook verboden.

Het verstedelijkt gebied hebben we nu echt verlaten. We rijden nog wel op een tolweg waardoor het aangenaam rijden is op de geasfalteerde weg. Aan de kant van de weg worden geglazuurde aardewerken potten verkocht en liggen koeien in de zon. We zijn nu niet ver meer van Bago. Dat merken we ook want wordt een stuk drukker op de weg. We rijden de hoofdweg af en nemen de onverharde weg recht door het drukke centrum van Bago.

Eenmaal bij het klooster wordt gevraagd om voor het betreden de schoenen en sokken uit te doen en benen en bovenarmen te bedekken. We lopen door een lange galerij met goud gekleurde zuilen en zien links en rechts dat de monniken zich in het openbaar aan het wassen zijn. Ze zepen zich helemaal in en gooien een emmer water over zich heen om af te spoelen. Over een kwartiertje gaan we naar de keuken waar we wat rijst mogen geven aan hen. In grote kookpotten in de keuken zien we hoe maaltijd bereid wordt.

Achter de keuken ligt de eetruimte. Kleine lage tafeltjes zijn gedekt. Hier gaan de monniken dadelijk hun bordje rijst opeten wat wij hen zo gaan voorschotelen. We krijgen een aluminium diep bord dat we zelf uit een grote kookpot mogen vol scheppen met rijst.

Dan is het 11u. een monnik slaat met een houten balk tegen een soort gong. Nu weten de monniken dat het eten gereed is en komen ze richting de eetzaal aangelopen. In een lange rij komen honderden monniken in rode kledij met een grote kom in hun hand richting de eetzaal. Ik heb een bord met rijst gevuld en wacht tot een monnik voor mij zijn kom opent zodat ik de rijst erin kan doen. Ik zag dat er ook al andere offers in zaten behalve rijst, zoals een maiskolf of een pakje drinken. Als de laatste kom is uitgereikt, mogen we nog een kijkje nemen in de eetzaal waar ze aan die lage tafeltjes aan het eten zijn.

Nadat we de monniken hebben voorzien van rijst, hebben we nu zelf ook trek gekregen. Vlakbij het klooster hebben we heerlijk gegeten in lokaal restaurantje. Toen we na de lunch naar buiten gingen stond het personeel met paraplu's klaar om ons naar de bus te begeleiden. Ze doen dat zodat wij toeristen beschermd worden tegen de hete zon. De dame naast mij lachte glimlachend naar mij terwijl ze mij naar de bus bracht. De temperatuur is inmiddels hoog opgelopen. De zon brand op je hoofd.

De volgende stop in Bago is een heel grote liggende boeddha. We hebben er omheen gelopen. Verderop komen we bij een nog ouder liggend boeddhabeeld uit de 10e eeuw. Vanaf 1930 is dit grondig gerenoveerd. Het beeld is 55m lang en gesierd door allerlei kleurrijke versiersels en schilderingen.

Klein stukje verder stoppen we bij de Mahasedi pagode. Hier werd vroeger de tand van de boeddha in bewaard. Jessica bracht ons wat bij van het boeddhisme... Twee handen ineen wil zeggen dat ze mediteren en een zittende houding met een hand de bodem raken is contact met de aarde. Als de ogen half open zijn betekent dat hij altijd in balans van binnen en buiten is. We lopen tot het eerste plateau van de pagode. Alleen de heren mogen de trap tot de top lopen. Natuurlijk neem ik die kans en loop de steile trap op omhoog naar de top. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de groene omgeving en de reeds bezochte bezienswaardigheden!. Echter eenmaal boven bleek dat het plateau op de top helemaal niet afgezet met hekken. Je moest je echt vastklampen aan de muur achter je om niet het risico te lopen om de diepte voor je van de pagode af te donderen! Weer een ervaring en mooie foto's rijker lopen we weer de trap af naar de bus om nu naar de Snake pagode te gaan. Hiervoor gaan we een zandweg in met kuilen in de weg. We komen door een dorpje met typische huisjes. Plaggenhutten met soms onder het vee en boven wonen ze zelf. Kinderen zwaaien en glimlachen je toe. Vrouwen passeren lopend met zakken rijst op hun hoofd. Hier begint het echte leven van Myanmar! We aanschouwen een echte levende super dikke en grote slang. Hij ligt heel rustig in een ruimte en laat zich heel makkelijk fotograferen. Terwijl we teruglopen komen we langs een tempeltje waar een monnik in zijn stoel heerlijk van zijn sigaar zit te genieten. Hij vraagt of we binnen komen. We hij begint in het Engels meer te vertellen hoe de monniken hier leven. Hij zei ook dat we geluk hebben dat we hier niet 3 weken geleden waren. Het hele gebied was hier toen overstroomd en onbegaanbaar. Gelukkig merken we daar nu bijna niks meer van. We vervolgen de weg weer door deze armoedige streek op weg naar de Swee nau dau pagode. Hier worden 2 haren en een tand van boeddha bewaard.

Na dit bezoek is het tijd om naar het hotel "Mountain view" te rijden. Dit is nog ongeveer 2 uurtjes rijden. Onderweg komen we langs rijstvelden die mooi groen gekleurd zijn. Om 18u. arriveren we in het hotel. Het uitzicht vanuit onze lodge is schitterend. We kijken prachtig uit over een berglandschap in de jungle. Om 19u hebben we in het hotel ook heerlijk gegeten daar.

Morgen bezoek aan een klooster op de gouden rots!
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012