Dag 18: 26-09-2015 Oude ruines van hoofdsteden - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 18: 26-09-2015 Oude ruines van hoofdsteden - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 18: 26-09-2015 Oude ruines van hoofdsteden

26 September 2015 | Myanmar, Mandalay

8.30u vertrekken we voor een dagexcursie naar oude hoofdsteden van koninkrijken in de buurt van Mandalay. Een nieuwe chauffeur, Te e Tau en helper, Tau We Ling zijn de komende dagen bij ons. Als eerste bezoeken we een fabriekje waar ze goudblaadjes maken. Deze blaadjes zijn flinterdun en kun je kopen om te plakken op tempels. Binnen is een man met een zware hamer continue, een uur lang aan het slaan op een pakketje goudblaadjes met bamboeblaadjes ertussen tot dat het plat is. Het is zwaar werk. Na een uur wordt hij afgelost door iemand anders en kan hij even rusten.

We komen aan bij de Mahamouni Phaya tempel. Deze tempel is 2000 jaar oud. Net ervoor zijn mensen op straat bezig om boeddhabeelden uit marmer en vooral kalksteen uit te hakken. Binnen in de tempel is alles goud gekleurd en mensen zijn bezig om goudblaadjes op de boeddha te plakken.

Ook hier weer worden we aangesproken door iemand. Een jonge student is nieuwsgierig waar we vandaan komen. Hij heeft een t-shirt aan met Ajax Amsterdam erop. Maar hij heeft zelf geen idee wat dat is. We hebben hem verteld dat het een voetbalclub is in Nederland. Deze jongen was stuk minder verlegen dan de meeste mensen. Misschien komt dat wel omdat hij wat zekerder was in het spreken van Engels.

We rijden weer verder en zien langs de weg hoe vrouwen met bakstenen op hun hoofd opgestapeld lopen.

We rijden daarna door naar een klooster waar monniken net op dit moment te eten krijgen. Eerder hadden we dit ook al gezien in Bago. De monniken komen in een rij langsgelopen en hebben inmiddels al een bord met rijst in hun kom gekregen. Ze gaan dit nu gezamenlijk opeten in de eetruimte van het klooster. In een ander vertrek zitten de nonnen, gekleed in een roze gewaad, samen te eten.

We gaan verder naar een andere oude hoofdstad met als naam Ingwa. We nemen een bootje voor de vaartocht naar de overkant van de rivier. We zijn nog maar net uitgestapt of een horde van verkoopstertjes met allerlei handgemaakte souveniers staan al voor je neus. Een meisje wil mij een klein belletje met een olifantje erop verkopen en ze geeft de prijs aan. Waarop ik zeg dat ik het teveel vindt. Ik geef mijn tegenbod.

We stappen met twee personen in een paardenkar die ons door het landbouwgebied brengt naar Daw Gyan Pahoda complex. Deze oude ruine stamt uit de Khmer-tijd. In het midden van deze ruine staat nog een groot boeddhabeeld. Een eindje verder komen we bij een oud teakhouten klooster. Binnen zitten kinderen in schoolbankjes te leren. Ik ga er even bij zitten en probeer met hun te praten. Ze vinden het helemaal tof, zeker als ik ook wat foto's laat zien die ik zojuist gemaakt heb.

Een stukje verder met de paardenkar komen we bij een oude toren die helemaal uit het lood staat. Helaas mogen we er niet meer opklimmen omdat instortingsgevaar dreigt.

Het meisje met de soeveniertjes is mij blijven achtervolgen in de hoop dat ik het belletje toch wil kopen voor iets meer geld dan mijn tegenbod. Ze legt mij uit dat ze de souveniers moet verkopen van haar baas en dat ze voor elk verkocht artikel een gedeelte van de prijs krijgt. Mijn tegenbod betekent dat ze vrijwel niets meer voor zichzelf eraan over houdt. Ik heb het belletje gekocht en haar wat extra geld ervoor gegeven. De mensen verdienen het ook en kunnen het echt goed gebruiken.

De paardenrit gaat weer verder naar een volgende oude grote tempel. Hierna zijn door een modderig stuk gereden en aangekomen bij de lunchplek bij de rivier. Na de lunch zijn we met de boot weer overgevaren en naar de laatste oude hoofdstad, Sangain gereden. Het laatste stukje naar boven moesten we even overstappen in een truck omdat de bus daar niet kon komen. Deze oude stad was van 1315 tot 1364 de hoofdstad van een koninkrijk in Myanmar. In deze tempel waren we vooral het 'doelwit' van op de foto gaan met Birmezen. Verschillende jonge mensen spraken ons aan of we met ze op de foto wilden. Van een hele vriendengroep ben ik met iedereen daar wel even op de foto geweest. Tjaa..Europeanen zien ze er niet elke dag, haha. De tempel lag op een hoog punt. Vanaf hier hadden we ook een mooi uitzicht over de omgeving.

We rijden naar een oude teakhouten brug van 1,1km lang op palen gebouwd in de rivier. Om 18u ging de zon onder. Vanaf halverwege deze brug had je een mooi uitzicht op de ondergaande zon.

Hierna zijn we terug gereden naar het hotel en hebben we in restaurant BBB, vlakbij het koninklijk paleis, gegeten. Toen we terug wilde lopen naar het hotel, vroegen we aan de ober wat de kortste weg naar het hotel was. De ober ging het 'even' bekijken. Met vijf man sterk waren ze met een kaartje en google maps op de telefoon aan het kijken wat de beste looproute was. Na 10 minuten kwam het antwoord.... 1e straat rechts, 2e straat links.. Het was echt niet zo moeilijk. Maar wisten wij veel dat ze daar met vijf man sterk over gingen nadenken, haha.

Morgen en overmorgen gaan we op eigen gelegenheid Mandalay ontdekken.