Dag 14: 22-09-2015 Tempels van Bagan verkennen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 14: 22-09-2015 Tempels van Bagan verkennen - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 14: 22-09-2015 Tempels van Bagan verkennen

22 September 2015 | Myanmar, Pagan

Om 9 uur zouden we per e-bike de tempels van Bagan gaan verkennen. Ware het niet dat het geen e-bikes waren maar electrische scooters die een maximale snelheid kunnen halen van 70km pu. Aangezien mijn ervaring met scooters afgelopen jaar, moest ik er effe over na denken, haha... Ik heb wederom een testritje gemaakt. Deze keer zonder potten te breken. Het ging eigenlijk best aardig. Toch hebben we voor de easy way gekozen om de taxi met airco te nemen voor de hele dag.

Een vriendelijke taxichauffeur die ook nog eens redelijk Engels kon, haalde ons op en brengt ons naar verschillende oude tempels in Bagan. Als eerste brengen we een bezoek aan de Shwezigon pagode. Deze tempel van een koning dateert uit de 11 eeuw. Het heeft een goudkleurig dak. Hier hebben we even een praatje gemaakt met 3 Vietnamezen die hier op vakantie waren.

Even in het algemeen.... want om elke tempel te beschijven tot in detail is vrij lastig. Alle tempels die in de omgeving van Bagan staan, dateren uit de 11e tot 13e nc. Het zijn allemaal tempels die koningen hebben laten bouwen in die tijd. Sommige tempels zijn nog echt origineel, anderen gedeeltelijk. Deze zijn dan gerestaureerd en soms ook hergebouwd, zoveel mogelijk in originele stijl. Dat kun je ook zien aan het verschil in kleur steen.

De originele tempels hebben soms nog de originele boeddhabeelden erin staan of de originele tekeningen op de muur staan. Het is werkelijk een groots en wijds complex (50 km2) met meer dan 2000 tempelcomplexen. Je merkt ook dat dit gebied in Myanmar ook meer straatverkopers telt. Bijna bij elke tempel staan wel mensen die graag iets willen verkopen. Ze zijn niet opdringerig, dat is wel fijn. Ze zijn allemaal vriendelijk.

Het is hier vrij warm!. Zeker 35 graden in de middag. Af en toe waren we blij om even in de taxi met airco te kunnen instappen. De volgende stop was een Panorama uitkijkpunt. Hiervoor moesten we een oude stijle tempel beklimmen. Het uitzicht was vervolgens daarboven zeker de moeite waard.

Gedurende deze dag hebben we ook veel met locals gesproken. Dat maakt deze dag nog meer bijzonder.

De volgende tempel waar we heen gereden zijn is de Htilominlo tempel. Deze tempel is nog geheel origineel en is gebouwd in 1218 en in een rode steensoort. Vroeger heeft er pleisterwerk tegenaan gezeten. En er zijn nog muuschilderingen zichtbaar. Een groep Birmese studenten lopen hier rond en spreken we aan. Kun je Engels?... Een beetje zeggen ze, haha.. dat zeggen ze allemaal omdat ze verlegen zijn om te spreken. Maar ze hebben al 4 jaar Engels gehad, vertelden ze. Na wat meer vragen te stellen, kwamen ze wat los en begonnen wat meer te vertellen.

De volgende tempel is Ananda Phaya. We lopen om de tempel heen en ook in de tempel rond. Aan alle vier de ingangen hangt een grote hoge houten poort. Deze poort is nog echt origineel uit de 13e eeuw. De poort is met rood gekleurd, dat is speciaal bedoeld tegen de insecten. Een jongen spreekt ons aan en vertelt wat over de tempel. Eenmaal buiten vertelt hij ook wat over zichzelf. Hij woont vlakbij Bagan met zijn familie. We hebben hem voor de uitleg een beetje geld gegeven.

Het is tegen de klok van twaalf....het leek ons een goed idee om te gaan lunchen bij "The Moon". Zo heet dat restaurantje dat te midden van alle tempels ligt. We raken aan de praat met een jongen die daar werkt. Hij vertelt dat hij op de universiteit zit en als bijbaan bij dit restaurant werkt om zijn studie te kunnen betalen. We vragen hem of hij zijn favoriete tempel wil verklappen. Hij wees "zijn" tempel aan op de kaart. "The North Guni". Het is een niet zo toeristische tempel, maar vanaf de top heb je een geweldig uitzicht over de wijde omgeving met tal van kleine en grote tempels. Deze tempel gaan we dus zeker vandaag aandoen! Na hem bedankt te hebben voor de tip gaan we weer verder.

De Sulanani tempel is de volgende stop. Deze grote tempel uit de 12e eeuw uit rode stenen gebouwd geeft een hoofdtoren en een aantal kleinere torentjes. De hoofdtoren is niet meer origineel, maar later opnieuw herbouwd. Binnen zijn ook weer prachtige oude muurschilderingen te bewonderen.

We rijden weer verder naar de volgende tempel en komen aan bij Dhammayangyi. Dit is de grootste tempel van het hele complex. Buiten staat een meisje met wie ik aan de praat raak. Ze vertelt dat ze hier vandaag even rond loopt op haar vrije dag. Ik dacht nog even dat ze een verkoopster was. Maar dat bleek toch niet zo. Ze woont hier vlak in de buurt, zo vertelt ze. Liever gaat ze niet de tempel in omdat het er stinkt naar uitwerpselen van vleermuizen die daar binnen vliegen. Ze loopt toch met mij mee in de tempel en is nieuwsgierig waar ik vandaan kom. Buiten die tempel staan een paar jongens die ook wilden kletsen. Weliswaar wilde die graag wat verkopen, maar toen ik aangaf dat ik niets wilde, bleven ze belangstellend vragen stellen. Mensen zijn hier echt van nature vriendelijk!

Na deze tempel zijn we gereden naar de favoriete tempel van de jonge ober van "The Moon", de North Guni. Hij had niets gelogen! We klimmen via trappen in de tempel helemaal naar de top en vanuit hier hebben we een adembenemend uitzicht over het gehele tempelcomplex.

Hierna hebben we een "lakwerk werkplaats annex winkel" bezocht. We kregen een korte uitleg hoe gebruiksvoorwerpen via een bepaald procedé worden vervaardigd. Van teakhout, bamboe en paardenhaar worden voorwerpen gemaakt. Deze voorwerpen krijgen krijgen dan 15 maal een natuurlijke rubber laklaag. Daarna worden ze beschilderd. Dit waren een 20-tal damen boven op zolder aan het doen.

Na dit bezoek stond een volgende tempel op het programma... de Thathyinya. Dit is een grote witte tempel. Hierna zijn we naar Old Bagan gereden en hebben we nog een bezoek gebracht aan de Bahabodhi indian tempel uit de 12e eeuw en aan de Shwe Dan Daw tempel

Inmiddels is het bijna 17u en beginnen we honger en dorst te krijgen. De chauffeur hadden we gevraagd om ons weer bij The Moon af te zetten. Een big bottle bier ging er nu wel in! De chauffeur zou netjes op ons wachten terwijl we aten. Een klein meisje stond bij de ingang haar zelf ingekleurde tekeningetjes van de tempels te verkopen. Na het eten hebben we dat setje gekocht. Ze vertelde dat ze 10 jaar was en het zandstraatje tegenover het restaurantje uit woonde samen met haar familie. Ze was blij met het geld dat we ervoor gaven. Ik denk dat de familie het ook wel goed kan gebruiken.

Na het eten liepen we naar buiten om even te kijken naar een groep jongens die aan het voet volley spelen waren. We wilde de jongen die ons eerder de tip gaf van het panorama punt daarvoor bedanken.

Het is tijd om terug te keren naar het hotel. We hebben veel gezien en meegemaakt vandaag!. Morgen gaan we nog een aantal tempels bekijken, maar dan met de paardenkoets.