Dag 12: 22-10-2014 Khao Yai‏ & vleermuizentrek - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 12: 22-10-2014 Khao Yai‏ & vleermuizentrek - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 12: 22-10-2014 Khao Yai‏ & vleermuizentrek

22 Oktober 2014 | Thailand, Pak Chong

Vandaag staat de taxirit naar Kao Yai op het programma. Maar eerst rustig opstaan en ontbijten. De plek waar we gaan ontbijten is dezelfde plek waar we gisterenavond en eergisteren middag gegeten hebben, bij rest. The View. We nemen weer plek aan hetzelfde tafeltje als gisteren. Toen hadden we een prachtig zicht op de ondergaande zon met in de schemer op de voorgrond de tempel Mahathat. Het meisje komt weer vriendelijk naar ons toe met de Thaise groet en vraagt wat we graag willen eten. Ze kan geen Engels, maar doet al het mogelijke om ons zo goed mogelijk te begrijpen. Om het nog wat beter uit te leggen heb ik google translate op de mobiel even gebruikt. Toen begreep ze wat we bedoelde. Het ontbijt was prima! We hebben afscheid genomen en zijn teruggelopen naar ons guesthouse voor een kopje koffie.

Inmiddels was het bijna half elf. Tijd om de tassen de trap af naar beneden te sjouwen en de mensen van het guesthouse te bedanken voor hun gastvrijheid. De taxichauffeur stond al op ons te wachten en hij zette onze tassen al in de taxi.

We kunnen vertrekken dan! Het is ongeveer 2,5 uur rijden. Eerst over de Mainroad nr. 1 en daarna slaan we af naar Khao Yai. De taxichauffeur was erg vriendelijk en kende een aantal Nederlandse voetballers!. Robin van Persie zei hij.. ja dat volgen ze hier allemaal op tv. Ze houden van de Nederlanders en ook Duitsers. Maar de Engelsen en Fransen zien ze liever niet, zo zei hij. Nog in Ayutthaya stoppen we even bij een apotheek om tabletten tegen de hoest te kopen. Want die airco overal slaat op je luchtwegen. Medicijnen zijn goedkoop hier. Misschien wel omdat men liever niet hoopt in een ziekenhuis te komen. Dat kost immers veel geld. We rijden Ayutthaya uit en passeren een politiepost. Gelukkig hebben we onze gordel om. Als we werden aangehouden kost dat een bekeuring. Niet veel overigens... 400 bath (€10) slechts. En als je beetje vriendelijk kijkt en praat dan kan het ook ineens voor 100 (bath). Maar zover komt het niet, we hadden allemaal onze gordel om. We rijden inmiddels 1,5 uur op Mainroad 1. Voor ons passeert een auto met twee enorm grote gouden boeddhabeelden in de laadbak. Waar zou die nou heen gaan…. Het is druk op de weg, maar de taxi rijdt lekker door. Om precies 13u komen we aan bij ons resort “Khao Yai Cottage”. We krijgen een huisje met 2 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer en balkon met zitje midden in een prachtige tuin in de jungle en uitzicht op een riviertje. Het restaurant ligt ook aan het water. We eten hier een lichte maaltijd. Om 15u komt de gids ons ophalen om voor een eerste verkenning door NP Khao Yai. We nemen plaats in de landrover in de laadruimte achterin. De wind stevig door de auto heen. Maar goed dat we een jas hebben meegenomen! Het voelt net alsof we in een aflevering van Peking Expres zijn beland. We komen aan bij een warmwaterbron in de jungle waar je kunt zwemmen. Veel lokale mensen zwemmen hier in het water. Wij hebben lekker aan de waterkant zitten kijken naar de Thaise mensen. Wij konden ook wel zwemmen als we wilde, maar hadden daar maar half uurtje voor. Net iets te kort om te zwemmen, zeker ook omdat er nog meer op het programma stond vanmiddag.

De landrover rijdt weer een stukje verder over een binnenweg. De weg wordt steeds slechter. Grote gaten in de weg doen ons omhoog komen, ondanks dat de gids voorzichtig rijdt. De omgeving is groen met bananenbomen, aan beide zijden van de weg. We komen aan bij een tempel. Bovenaan de tempel heb je een uitzichtpunt over het gebied. Maar meer interessant is de cave. We dalen een trap naar beneden af en komen in een grot. Het is pikdonker daar. Dus de zaklamp is zeker nodig. Overal liggen kleine tempeltjes in de grot, gemaakt door de monniken. De gids klopte met zijn hand tegen het plafond. Heel vreemd, maar de rotsen tegen het plafond klonken gewoon hol als je er tegenaan tikte. Stukje verder zien we hoog in de lucht vleermuizen hangen. Soms zie je ze ook in tempo rondfladderen. We gaan de grot weer uit en moeten haast maken om het uitvliegen van duizenden vleermuizen uit een grot hoog in de berg te aanschouwen. Precies op het moment dat de zon ondergaat vliegen duizenden vleermuizen tegen de wind in op jacht. Het is nu windstil en het is wachten tot de zon ondergaat. Het is een verrassing welke kant ze nu op zullen vliegen!

We naderen de berg, waarin heel hoog een grot zit van waaruit de vleermuizen zo dadelijk hun vlucht in grote getale gaan maken. Langzaam zien we de zon wegzakken achter de horizon. Juist op dat moment fladderen er de eerste vleermuizen uit de grot, gevolgd door een hele stroom die in sneltreinvaart achterelkaar in een lange sliert uitvliegen langs de berg heen opzoek naar een prooi.. Het is een ware belevenis om duizenden vleermuizen in een lange sliert uit te zien vliegen. Je hoort ze ook lawaai maken als ze uitvliegen. Zo machtig mooi op te zien. De ‘zwerm’ vleermuizen blijft maar komen en er lijkt geen einde te kennen. We hebben zolang we er stonden te kijken… en dat was een half uur, onophoudelijk zwermen vleermuizen uit de grot zien vliegen. We zijn een stukje verder gereden om nog beter de zwerm boven je hoofd voorbij te zien trekken. Af en toe zag je een grote vogel door de zwerm heen dalen, dat scheen een valk te zijn. Die zag een vleermuis als een lekker hapje voorbij komen.

We rijden weer terug door de landbouwweggetjes met links en rechts suikerrietvelden en een soort fruit dat speciaal als veevoer wordt verbouwd. De zon is nu onder, dat betekent ook dat het gelijk donker is hier. Halfweg maakt de gids ineens een stop en vraagt ons of we voorzichtig de auto willen uitkomen. Er loopt een zeer giftige groene cobra op het pad. Op enige afstand aanschouwen we het dier. De gids probeert nog een foto te maken, maar de slang is sneller en verdwijnt in het groene gras. We rijden weer verder en passeren in de ‘bewoonde wereld’ de lokale markt waar mensen aan het eten zijn.

Eenmaal weer in het centrum, worden we vlakbij ons resort buiten afgezet bij een typisch Thais eettentje. We worden getrakteerd op een speciaal Thais gerecht. Noodles met garnalen, groente en fijngehakte pinda’s. Smaakte verrassend goed!. Buiten stonden twee vrouwen te koken en iemand anders was de vuile vaat in een soort van wasmand aan het verzamelen om later met de hand iets verderop af te gaan wassen.

Morgen gaan we dieren spotten tijdens de eerste dag van de tweedaagse trekking door Khao Yai!