Dag 11: 21-10-2014 tempels verkennen van Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 11: 21-10-2014 tempels verkennen van Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 11: 21-10-2014 tempels verkennen van Ayutthaya

21 Oktober 2014 | Thailand, Ayutthaya

Een nieuwe dag is aangebroken! Vandaag gaan we de tempels van Ayutthaya bekijken. We hebben er de hele dag de tijd voor. Maar eerst even een ontbijtadresje zoeken. We lopen het smalle straatje met guesthouses uit en komen in de hoofdstraat. Net om het hoekje ligt "Coffee Old City", een plekje waar je kunt ontbijten met recht tegenover uitzicht op de eerste oude tempel, de Wat Maha That. Alle restanten van de tempels van Ayutthaya hebben vroeger behoord tot het machtige Khmerrijk. Waarvan Angkor Wat in Siem Reap (Cambodja) de belangrijkste en grootste tempel was.

We lopen terug naar ons guesthouse om de tuk tuk te regelen. Binnen 10 minuten staat de tuk tuk al voor de deur. We laten aan hem de plattegrond zien. De tempels in Ayutthaya liggen nagenoeg allemaal tussen de gebouwen van de stad in. Er liggen een aantal tempels die niet vanaf ons guesthouse af te lopen zijn. Daarom hebben we de tuk tuk chauffeur gevraagd of hij ons hiernaar toe wil brengen. De vriendelijke man die ook een beetje Engels begreep en sprak zei dat dat we daar 3 uurtjes voor nodig hadden. Hij rekende 200 bath per uur (€5,00). Dat valt dus reuze mee. We vertrokken om 9.30 uur naar de verste tempel, Wat Yai Chai Mongkhon, net iets buiten de stad. Het tempelcomplex is omringd door prachtig groen. Dit geeft hierdoor een totaal andere uitstraling dan Angkor Wat, waar alles puur is gebleven zonder dat mensen er iets aan toegevoegd hebben. Toch is de tempel zeker de moeite waard! Deze tempel is gebouwd ter ere van de overwinning op de Birmeense kroonprins in 1592.

Na 45 minuutjes rondgekeken te hebben zijn we weer in de tuk tuk gestapt en verder gereden naar de volgende tempel, “Wat Panan Choeng” In deze tempel uit het jaar 1350 heeft als hoogtepunt een enorm grote gouden Big Boeddhabeeld.

We stappen weer achterin de auto en rijden naar Wat Phutthaisawan. Deze tempel ligt aan de Chaophraya rivier in het zuiden van de stad. De tempel is gebouwd in de tijd dat Koning U-thong zich hier vestigde nog voordat Ayutthaya de hoofdstad was van Thailand. De tempel is in Angkor stijl gebouwd en telt een paar apart gevormde witte torens op het complex. Binnen in de tempel liggen vloerkleden en achteraan een aantal gouden Boeddhabeelden. Aan de zijkant is de tempel versierd met slingers en vlaggetjes hangen aan het plafond. Achter deze tempel liggen de nog oudere overblijfselen er in het gras verlaten bij. Vleermuizen leven met grote aantallen in de torens van de tempels. De uitwerpselen van deze diertjes liggen op de grond waar een Boeddhabeeldje omringt met wierrookstokjes staat. Bovenin de toren hoor je de vleermuizen geluid maken.

Nu ik dit zo schrijf aan het einde van de dag, moet ik constateren dat ik mij nog nauwelijks de details kan herinneren van al die tempels die we vandaag gezien hebben. Je doet zoveel indrukken op één dag op, dat het bijna onmogelijk is om alle tempels nog van elkaar te kunnen onderscheiden. Maar goed het gaat om de grote lijn. De historie zelf kan je ook nalezen in de Lonely Planet .

Bijna voor elke tempel moet je entree betalen. Dat is niet zoveel (20-50 bath per tempel). Zo ook voor de volgende tempel die we aan doen… Wat chatwatthanaram . Ook deze tempel doet denken aan het machtige Angkor. Deze tempel heeft op ons nog meer indruk gemaakt dan de vorige. Waarschijnlijk is deze tempel gebouwd als overwinning op de Khmer. Alles ligt er verlaten en vredig bij. Je kunt je nauwelijks voorstellen dat deze overblijfselen ooit onderdeel uitmaakte van geweldig grote bouwwerken.

De route gaat weer voort. Nu naar Wat Lokayasutharam. Deze tempel ligt binnen de ring. Hier konden we de liggende boeddha bewonderen en daarachter lagen nog funderingen/overblijfselen van de oude tempel.

De 3 uurtjes zitten erop, de chauffeur hebben we gevraagd om ons in het centrum nabij ons guesthouse af te zetten. Want de andere gaan we te voet vanmiddag na de lunch verkennen. Die andere tempels zijn namelijk vanaf ons guesthouse ook lopend goed aan te doen.

We zijn gaan lunchen iets verder in de straat op aanraden van ons guesthouse. Helaas was het niet echt een aanrader. Het voelde alsof we niet echt welkom waren. De vriendelijkheid straalde er niet bepaald van af. Dit zijn we zo niet gewend geweest de afgelopen week. Thaise mensen zijn juist super vriendelijk. Maar deze mensen hadden duidelijk vandaag niet zo’n zin om te werken.

Na de lunch zijn we eerst naar de tempel gelopen precies tegenover ons guesthouse. Wat Mahathat. Deze tempel is gebouwd in 1374 door koning Borom Rachathirat en nog een andere koning (waarvan de naam iets te lang was om te onthouden, haha). We hebben nu ook een audiotour erbij genomen voor deze en de volgende tempel. Dat geeft net iets meer uitleg dan alleen maar je ogen de kost geven. Deze tempel is ook zeer indrukwekkend en bestaat uit 3 grote witte torens en daaromheen andere restanten van bouwwerken. Apart om wel nog te vermelden… je kunt hier het stenen hoofd van een boeddha aanschouwen, ingevlochten tussen oude boomwortels tegen het restant van een bouwwerk van de tempel aan. Echt apart om te zien.

Een kilometer verder lopen komen we aan bij Wat Phra Si Samphet. Deze komt uit het Angkor tijdperk en is heel erg mooi om te zien. Een maquette geeft een goed beeld van hoe het er ooit uitgezien heeft. Ernaast ligt Phra Mongkhon Bobhit. Hier ligt een Boeddhabeeld van 9.55m en dit beeld behoord tot een van de langste van Thailand.

Het is inmiddels al 16.30u. We zijn via de olifantentempel binnendoor langs ook andere tempels naar ons dineradresje gelopen. Hetzelfde adres als gisteren. Dat was immers goed bevallen!

Het was weer een enerverend dagje waarbij we weer veel gedaan en gezien hebben. Morgen staat de rit naar Kao Yai op het programma en ’s middags gaan we o.a. de watervallen bezoeken!