Dag 23: 2-11-2014 scootertochtje naar Doi su thep - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 23: 2-11-2014 scootertochtje naar Doi su thep - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 23: 2-11-2014 scootertochtje naar Doi su thep

02 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag zijn we pas om 9 uur gaan ontbijten. En om 11 uur gaan we met z’n zessen met de scooter naar de Doi su Thep. Dat is een tempel die op 15 kilometer afstand op een berg ligt tegen Chiang Mai.

Ik ga achterop bij Kikkok, het nichtje van Phung. Zij komt naar het hotel om 11 uur. Ondertussen worden de 2 extra scooters gehuurd. Al gaat dat niet van een leien dakje. Het blijft wennen aan de Thaise snelheid. Het wachten was wanneer de scooters die beloofd waren zouden komen. Dat zou binnen 10 minuten zijn. Maar ja 10 minuten in Thailand duren vaak veel langer. Zo ook nu. We hebben de huur gecanceld en zijn naar een ander verhuuradres gegaan. Daar ging het iets sneller. En is er uiteindelijk 1 extra scooter geregeld. Met andere woorden 3 scooters waren er nu met 2 mensen op een scooter.

9 mensen van ons groepje waren al vooruit gereden in een rode taxi auto. Deze bracht hen rechtstreeks de berg op naar de entree van de Doi su Thep. Daar moest het groepje even wachten tot wij er arriveren.

De tocht met de scooter er naar toe is echt geweldig! Robbert had het mij al gezegd en daar is idd ook niks aan gelogen. Heerlijk die wind in je gezicht en even geen hitte voelen. In volle vaart rijdt de scooter de drukke stad uit om vervolgens bij de voet van de berg aan te komen. We stijgen de berg al slingerend met bochten op. Hoe hoger we komen hoe mooier het uitzicht over de stad wordt. Het is aardig helder dus je kunt behoorlijk ver kijken. We komen uiteindelijk bij de entree van de Doi su Thep aan en stallen de scooter. De mensen die met de rode taxi waren gegaan die waren er uiteraard al en stonden boven op ons te wachten. Wij moeten nu nog een trap oplopen met heel wat treden omhoog. Voordat we boven zijn. De tempel is van omstreeks 1350 en is van goud gemaakt zo lijkt het. We lopen op de binnenplaats om de tempel heen en sommige brengen een offer in de vorm van een bloem en lopen al mediterend een klein stukje naast de tempel hardop een tekst voor te lezen. Na een koffiestop zijn we verder bergop gereden naar een klein dorpje. We liepen een straatje omhoog met aan beide zijden alleen maar souvenir kraampjes. Halverwege is een klein museum over het leven van hier. En daarachter is een mooie tuin aangelegd. We lopen aan het eind van de middag weer terug naar de scooter en rijden de berg weer af naar ons hotel.

’s Avonds zijn we naar de Sunday market gelopen om daar ergens een hapje te gaan eten. Net voor die markt, nemen we nog even een kijkje bij de heel oude tempel Wat Chedi Luang, die nu het avond is, heel mooi verlicht is. Samen met Robbert en Phung ben ik verder gelopen om ergens een hapje te eten, Voordat we ergens neerploffen, lopen we nog even een tempelcomplex binnen. De eerste dag zijn we hier al geweest. Toen waren monniken bezig om met een hoge ladder verlichting in de lampions in de bomen aan te brengen. Nu zagen we bij avond het resultaat. Mooi om te zien dat alle lampions in de boom mooi verlicht waren. In het water dat ervoor lag weerspiegelde dat mooi.

We stappen een gezellig restaurantje bij de Sunday binnen. En zoals het begon op dag 3 sluit ik ook af…. Ik zit heerlijk in de stoel en leun even om de armleuning en wat denk je…. De leuning breekt spontaan af. Gelukkig zakte de stoel verder niet in elkaar dus kon ik rustig zonder problemen verder eten.

Na het eten zijn we nog over de drukke Sunday market gaan slenteren. Op een pleintje hingen allemaal gekleurde Chinese lampions waar je onderdoor kon lopen. Heel veel mensen stonden met hun mobiel in hun hand hier een selfie of gewone foto van te maken. Was leuk om te zien. We lopen al slenterend de markt uit en weer richting het hotel. De vermoeidheid was er nu wel, mede ook door de warmte, We waren blij dat we in het hotel aan kwamen. Nog even een drankje doen en dan het bedje gaan opzoeken! Want morgen aan het eind van de middag staat de terugreis naar Nederland helaas op het programma! Andere mensen van onze groep vertrekken morgen begin van de middag al naar de luchthaven en hebben er nog een paar dagen strand aan vast geplakt. Die mogen nog even genieten van de zon. Wij hebben nog de gelegenheid om tot 16.30 uur in de stad wat rond te kijken voordat ook wij naar de luchthaven gaan en ons klaarmaken voor de vlucht naar Bangkok.