Sightseeing Phnom Penh vandaag! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu Sightseeing Phnom Penh vandaag! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Sightseeing Phnom Penh vandaag!

02 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

De dag begint met een ontbijtje buiten op het terras voor het hotel. Om 9.30u hadden we afgesproken met Marrya. Zij wilde ons een rondleiding geven door haar stad. Ze kwam om 9.15u op haar motorbike aan en melde bij de receptie dat ze op zoek naar ons was. De receptie belde naar ons kamernummer dat ze zat te wachten in de hal. Ze kwam net van school al en had haar motorbike al geparkeerd voor het hotel:).

Ze liep met ons langs verschillende hoogtepunten van de stad en vertelde er ook de geschiedenis bij en wat andere achtergrondinformatie dat we nog niet eerder gehoord hadden. We liepen langs de Old Market, het oude postkantoor, Wat Phnom en het treinstation.

Bij de Old Market zagen we vogeltjes in een kooitje zitten. Maryya vertelde dat je eentje kon kopen om de vrijheid vervolgens terug te geven. Dat zou dan geluk brengen. Ietsje verder liep er een wagentje met bamboe stokken. Hierin zat een soort van wijn dat je kon kopen om te drinken. Tegenover Wat Phnom staat het beeld Phnom Penh. Phnom betekent heuvel en Penh betekent meisje.

Vroeger stond alles hier onder water en “Phnom Penh” zorgde dat er weer land kwam net zolang tot het water weer verdwenen was. Eigenlijk had het koninklijk paleis op deze plek gestaan. Maar omdat het in het regenseizoen hier zo nat was, is met de bouw naar elders in de stad uitgeweken.

Bij het station mochten we helaas geen foto maken. We werden tegengehouden door de security. Geen idee waarom?? Overigens bleek het dat de trein momenteel alleen nog voor goederenvervoer werd gebruikt.

Ze wees ons ook op een hele kolonie vleermuizen in een boom die aan het slapen waren. Ietsje verder wees ze ons op de mangobomen, gewoon in de drukke stad aan de kant van de weg. We kwamen door straten met alleen maar kappers, autohandelaren en banken.
Phnom Penh is echt een super drukke chaotische stad waar je alles onderweg tegen komt... Kokosnoot als koopwaar op een kar of een kar vol met mini-oesters.

Bij de Central Market vertelt ze over "vogelhuisjes" die daar hangen. Elke, wat armere boeddhist, koopt zo'n huisje om dat buiten te gangen. Het brengt geluk en voorspoed! Een stukje verder worden we gewezen op oude huizen uit de koloniale tijd.

Hierna zijn we met zijn vieren gaan lunchen bij de Blue Pumpkin! Haar en onszelf getrakteerd op een tompouce en een drankje :p. Ze vertelde dat ze een studie business administration volgt en in de uren daarnaast werkt in een hotel. Ze was hartstikke happy dat ze werd getrakteerd! Normaal komt ze niet in die voor haar duurdere bars. Hierna zijn we teruggelopen naar het hotel. Want daar had ze haar motorbike staan. Om 13 uur moest ze werken. Vanavond hebben we haar en haar zus uitgenodigd nog een cocktail te drinken ergens:). Dat vond ze een heel aardig idee. Dat heeft ze wel verdiend na deze rondleiding!

Wij vervolgen onze dag nu door naar het onafhankelijkheidsmonument te lopen en naar de Russische markt te gaan om wat koopjes in te slaan :p

's avonds zijn we in hetzelfde restaurant gaan eten waar we vorig jaar gezeten hadden. Hierna met Lyly en Maryya gezellig gekletst en een cocktailtje nog gedronken in de stad. Inmiddels is het 23.15u.. Tijd om naar het hotel te lopen. Morgen vroeg vertrekken op weg naar Siem Reap!