Treintoer naar de Bridge over The River Quai! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Treintoer naar de Bridge over The River Quai! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Treintoer naar de Bridge over The River Quai!

08 December 2013 | Thailand, Bangkok

Vroeg opstaan! We gaan vandaag een prachtige treintoer maken naar de River Quai!

Vroeg betekent 5 uur opstaan en snel ontbijten. Ook maar gelijk wat extra opsmeren als lunch in de trein. Vóór het hotel houden we een taxi aan. Het treinstation is niet al te ver. Ik wijs de taxichauffeur er ff op dat hij de meter aanzet. Want dat was hij niet echt van plan anders. Bij het afrekenen mopperde hij dan ook een beetje dat ik dat gezegd had.

Phung stond ons al op te wachten in de stationshal. Haar vrienden zouden ook snel komen. Er was nog gelegenheid om een broodje te kopen hier. Hierna zijn we naar de trein gelopen. In de trein hebben we gereserveerde plaatsen helemaal voorin. Alle ramen staan open als we instappen. De wind waait dan ook behoorlijk door de trein. Een van de deuren sluit niet en blijft de hele reis 10 cm open staan. De diesellocomotief zet na een paar stations er iets meer vaart in. Maar maakt ook geregeld een stop op een station.

Links van ons passeren we het koninklijk paleis, waar we gisteren geweest waren. Nog voor we bij het eerste station aankomen, stopt de trein en wordt er een wissel omgezet, pas dan wordt het kleine stationnetje bereikt.

Links van ons zie ik een soort noodlokalen staan met een schuin dak erop. Op de galerij hangt de was. Aan de overzijde wordt een nieuwe brug gebouwd. Het blijkt dat de hele familie van de bouwvakkers daar wonen zolang er aan het bouwen van de brug gewerkt wordt.

Het is inmiddels 7.15u en Phung trakteert ons op een donut:).. In de coupés lopen mensen rond die koffie of een emmertje vol met blikjes en snacks verkopen. Voor ons ligt een vrouw op een slaapmat nog te genieten van de nachtrust. De conducteur die de kaartjes controleert komt met een megafoon voor ons staan in de coupé. Ik vermoed dat hij het treinschema voor de komende stations opnoemt:). Af en toe galmt de toeter door de trein.

Bangkok stad hebben we inmiddels achter ons gelaten. Het zijn nu de rijstvelden, bananen en palmbomen met af en toe een huisje ertussen die het landschap bepalen.

Het is 7.50u, we maken onze eerste stop van 40 minuten bij Pathom Chedi. Bij de pagoda aanbidden mensen op hun knieën de grote gouden boeddha die voor hen staat. Iets daarachter staan mensen zingend een gebed uit te brengen. We lopen via lokale markt weer terug naar de trein.

Eenmaal in de trein is een man een massage aan het geven aan een vriendin of familielid die tegenover hem zit. Later begreep ik dat een groep mensen aan het oefenen was voor massage les. Daarnaast valt op dat mensen spontaan allemaal hun mee gebrachte etenswaren pakken om het ontbijt te nuttigen.

De megafoon wordt er weer bij gehaald. Hij roept een hele poos iets om en begint er bij te lachen. Evenals mensen die luisteren. Geen idee wat hij heeft gezegd :p... De trein tuft al toeterend door. De overwegen zijn dan ook niet bewaakt met slagbomen. Dus claxonneren is dan ook wel nodig.

Om 10 uur komen we aan bij de bridge over the River Quai. Een stukje over de rails lopen we naar de bridge over de river Quai. En natuurlijk even een mooi fotomoment vastleggen! Voor de trein lopen mensen op de rails die allemaal de brug en de trein op de foto willen hebben. Om 10.30u vertrekt de trein weer verder. Gestaag al toeterend langs de mensenmassa de brug over.

Een anderhalf uurtje verder komt een schitterend stuk langs de rivier met uitzicht over de bergen en de rivier. Ook hier staan weer toeristen met het fototoestel klaar om de trein vast te leggen! Aan de andere kant passeren we ook nog een grot.

Tegen 12.30u komen we dan bij de Sai Yok Waterfall! Hier kunnen we lunchen en 2 uurtjes relaxen aan het water.

Om iets voor 15u vertrok de trein weer richting Bangkok terug. Er is nog een kleine tussenstop om de benen te strekken. Naast het perron staan 2 oude stoomlocomotieven uit de 30-er jaren die nog gewoon dienst doen hier.

Het is inmiddels 19.40u. Phung heeft voor ons avondeten al gezorgd. In de trein eten we tezamen van de Thaise mensen die een maaltijd besteld hebben, kleefrijst met picant en zoet varkensvlees.

Uiteindelijk kwamen we om 21.15u aan op het station en hebben we Phung bedankt voor de prachtige 2 dagen. Tevens ook afscheid genomen van Ann en Tan.

Nu slapen! Morgen de fietstocht buiten Bangkok!