Met de tuk tuk naarAngkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu Met de tuk tuk naarAngkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Met de tuk tuk naarAngkor Wat

Door: Niels

01 November 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vroeg vertrokken! Om 6 uur stond onze tuk tuk chauffeur "Mie" weer klaar om ons naar Angkor Wat te brengen. Het is nog fris, maar zeker niet koud. Het daglicht is er al en de straten zijn al vol bedrijvigheid met verkeer. We zijn expres zo vroeg op gestaan om de grote toeristenstroom zo voor te zijn.

Allereerst kwamen we aan bij de Jungle temple (Ta Prohm). Een schitterende vervallen tempel met grote bomen die tussen de overblijfselen van deze tempel gegroeid zijn. Vandaar ook de naam. De tempel maakt deel uit van het Angkor complex en is zo rond de 12 eeuw gebouwd. Het mooie nu is, omdat we zo vroeg vertrokken zijn, lopen we hier nu helemaal alleen rond! Geen toerist die voor je voeten loopt.

Om 7.45 uur stonden we weer bij de tuk tuk om te vertrekken naar de belangrijkste tempel: Angkor Wat!. Dit is de grootste Hindu tempel ter wereld! Ook deze tempel is zo rond de 12e eeuw gebouwd. Angkor Wat was destijds de hoofdstad/plaats van het Khmer-rijk. Tijdens de tuk tuk rit hebben we ons ontbijtje opgegeten wat we van het hotel hebben meegekregen. Kwartiertje verder stonden we voor de grote Angkor Wat tempel. We lopen de lange oude hoofdingang door en een trap op naar de toegangspoort. Het is werkelijk een schitterend bouwwerk met galerijen, torens en uit de stenen gehouwen sculpturen met prachtige originele plafonds. Soms zit er nog kleur in de muurschilderingen ook. Het tempel is in vervallen staat en in gestut om instorten tegen te gaan. En toch is het schitterend dat je gewoon in de tempel tussen alle overblijfselen kan lopen en zelf ook een stuk omhoog, zodat er een mooi overzicht te zien valt over het complex. In de tempel zijn gebedsruimtes ingericht waarbij men kan bidden en een wierook stokje afsteken.

Nadat we de langs de stalletjes met toeristen spulletjes zijn gelopen, sprak ik daar met een vrouw van dertig over haar leven hier. Ze vertelde dat ze 1 jaar naar school is gegaan en toen gestopt en nu samen met familie een stalletje heeft waar ze allerlei dingen aan toeristen verkopen. Het is nu hun inkomstenbron van leven geworden. 11 uur zijn we met de tuk tuk eerst gaan lunchen en toen verder gegaan naar een volgende tempel.

Onderweg stopte de chauffeur even bij een stalletje. In dat stalletje stonden allemaal flessen Red Label Whisky. Wat er werkelijk in zat was een litertje benzine voor de tuk tuk’s. Die mevrouw van het stalletje pakte een fles en goot die leeg in de tank van de tuk tuk. Dit was dus een tankstation voor de motorfietsen en tuk tuk’s .

Via de Zuidelijke poort (“South Gate”) kwamen we aan bij de Bayon tempel. Onderweg zagen we nog kleine aapjes langs de tuk tuk lopen. Ook dit is een super mooie tempel en ook hier weer het enige klimwerk. Voor ons liepen een heel stel oranje geklede monniken de trap op. Dat geeft qua kleur natuurlijk een mooie foto. Dus die heb ik dan ook ff gemaakt. Na deze tempel reden we via de “West Gate” en een plattelandsweggetje terug naar het hotel. Dit was weer een super mooie ochtend /middag met heel veel moois gezien!

Later die middag zijn we het centrum van Siem Reap ingelopen. Eerst even de lokale markt gezocht en wat winkeltjes bekeken en daarna een gezellig cafeetje opgezocht. Lekker buiten op terras genoten van een cocktail “Around the world”. En ja dat hebben we ook geweten… dat slaat er gelijk in. . Vanaf het terras zagen we een man armbandjes maken. Althans dat dachten we, hij bleek de sluitingen alleen te maken. De maker zelf zat ietsje verderop aan de straat die bandjes te maken. De man was gehandicapt en probeerde zo zijn kost te verdienen. Voor slechts 3 dollar maakte hij in 30 minuten een armbandje met je Naam erin verwerkt!. Ik heb bij hem een bandje besteld. Morgen kunnen we die ophalen.

Om 19 uur zijn we ook weer bij de Red Piano gaan eten. Terwijl we er heen liepen waren we getuige van een ongeluk. In de drukke ”Pubstreet” waar mensen ook over de straat lopen, zagen we een motorfiets met volle vaart over een fietser heen gaan. Boven wonder waren beide nagenoeg niet gewond. De fietser was wel hevig geschrokken en zijn fiets was flink beschadigd. Ook de motor van de motorrijder was beschadigd en lekte benzine. Maar in plaats dat de man van de motor naar de fietser gaat om excuus te maken, staat hij op en gaat hij onder de ogen van de politie in volle snelheid er vandoor! En ik nog zeggen dat er bijna geen ongelukken gebeuren… Na dit voorval, hebben we deze keer heerlijk genoten van ragout met frieten .

Morgen gaan we een fietstocht maken over de muur van het Angkorcomplex!