Varen over de Mekong, de grens over naar Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu Varen over de Mekong, de grens over naar Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Varen over de Mekong, de grens over naar Cambodja!

Door: Niels

28 Oktober 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Het zal niemand meer verbazen, ook vandaag om 5.00 ging de wekker. Wat gaan we vandaag doen….? We nemen na het ontbijt de boot weer. Deze keer geen korte trip, maar een 5 tal uren varen naar Cambodja over de Mekong! Daar gaan we de grens over om vervolgens tegen uurtje of 15 uur in Phnom Pen (hoofdstad van Cambodja) uit te komen.

Maar goed zover is het nog niet. De bus brengt ons naar de haven en daar zwaaien we “Jan” nog even uit. Ik heb inmiddels mijn zitplaatsje in de boot gevonden en de laptop opgestart. Dit is nu een mooie gelegenheid om het reisverslag beetje bij te werken. Heb hier nu toch niet veel anders te doen. Het is geen Stena Line ferry, maar een simpele boot met een 30 zitplaatsen binnen en stuk of 10 plaatsen buiten op het dekje.

Het eerste uur varen we nog in Vietnam op een zijarm van de Mekong. Daarna betreden we de brede rivier de Mekong en dan 20 minuutjes tot aan het migratiepunt in Vietnam. Hier moeten we de boot even uitstappen. Er werden ons formuliertjes in de tussentijd uitgereikt om in te vullen en onze paspoorten werden tijdelijk even ingenomen door een Vietnamees om de grensovergang vlotter te laten verlopen. Tegen 8.30 uur gingen we het speedbootje even af dan om een stempel bij de Vietnamese douane te krijgen. We verlieten het bootje aan de voorkant en moesten via een ander bootje de waterkant bereiken. Na 30 minuutjes gewacht te hebben op een soort drijvend vlot, zijn we weer 5 minuutjes verder gevaren tot aan de Cambodjaanse grens. Ook hier gingen we het bootje weer af en middels een onstabiele houten plank van 5 meter kwamen aan wal. Even het visum kopen (voor diegene die dat nog niet thuis hadden geregeld) en een paar stempels laten zetten. En we kunnen rond 10:15 uur de vaartocht weer voortzetten. Vanaf nu is het nog 3.5 uur tot aan de haven van Phnom Penh. De haven komt in zicht! Hoge gebouwen reizen van achter de horizon langzaam omhoog. We komen steeds dichter bij onze eindbestemming voor vandaag.

Daar zijn we dan eindelijk aan vaste land in een nieuw land aangekomen. Welkom in Pnomh Penh, Cambodja! 5 uur in een boot zitten is toch best wel lang hoor. Nu heb ik me wel vermaakt door wat spelletjes op de laptop te doen en het hele verslag weer bij te werken. Maar toch het is een lange zit.

We worden verwelkomd door onze nieuw lokale gids “Sem”. Hij gaat ons de komende 8 dagen van alles over Cambodja vertellen. Eerst gaan we naar het hotel, dan ligt maar een klein kwartiertje van de haven af, midden in het levendige centrum. Pnomh Penh is toch echt weer een hele andere stad dan Saigon. Alles lijkt hier ongestructureerd en rommelig. Nou ja dat is het ook wel een beetje. We moeten gewoon beetje wennen aan dit bedrijvige stadsleven even.

Na wat uitgerust te hebben op de hotelkamer zijn we even de stad ingelopen om de sfeer even te proeven. We hebben o.a. een groot warenhuis bezocht. Ik heb nog ff gekeken naar een leuk jasje, maar die Aziatische maten zijn toch echt iets te klein voor ons Europeanen. 

Even wat feitjes op een rij over Cambodja. Het is een Koninkrijk met een Koning aan de macht. Toevallig is afgelopen week de vader van de Koning overleden en is het land nu in rouw. Er hangen bijvoorbeeld foto’s in de stad her en der en er wordt voor hem gebeden. Het Koninklijk Paleis gaan we morgen bezoeken. Mogelijk is nu niet alles voor publiek openbaar. In Pnomh Penh, de hoofdstad van het land wonen 2 miljoen mensen. Een stuk kleiner dus dan Saigon in Vietnam. Vissoep is wel het meest bekende gerecht van Cambodja, dat staat overal bijna op de kaart. De vis wordt gevangen in de Mekong rivier waar wij zojuist 5 uur op hebben gevaren.

Zoals je misschien weet zijn hier in de jaren dat Pol Pot aan het bewind was veel mensen op gruwelijke wijze vermoord. Als je aan een Cambodjaan vraagt of hij familieleden is kwijtgeraakt door de oorlog, dan zal bijna iedereen aangeven dat hij wel iemand verloren heeft! Wat ons in ieder geval opvalt, is dat de mensen er echt heel vriendelijk zijn, ondanks dat de bevolking al zoveel heeft meegemaakt.

Om 19 uur zijn we gezamenlijk gaan eten in een leuk restaurantje in het centrum vlakbij de haven. Hier heb ik mijn eerste typisch Cambodjaanse gerecht op: “Kmehr Amok” erg lekker! Ik heb nog even gekletst met een serveerster daar die al niet zo’n best humeur had. Ze keek een beetje alsof ze moe was, dus ik vroeg haar “ben je moe”. Ja zei ze, heb er heel wat uren op zitten, toen kon ze ineens weer lachen en stelde mij weer de bekende vragen, waar we vandaan komen en zo. 

Na het eten zijn we per Tuk Tuk teruggekeerd naar het hotel. Dat is ook een van de dingen die gelijk opvielen in deze stad. De vele Tuk Tuks die er rijden. Deze dingen had je niet in Vietnam. Daar waren het alleen riksja's. Het is dan ook een hele belevenis! We zaten met z’n drieën in een Tuk Tuk en de chauffeur reed met een aardige snelheid door het centrum terug naar ons hotel. En zo’n taxi kost haast niks, slechts 3 Dollar.

Morgen staat de citytour Pnomh Penh op het programma!

• 06 November 2012 - 20:02

Nelleke Otto:

Niels toch, weer in volle interesse en verbazing je verslag gelezen.Wat maken jullie toch veel mee en wat een indrukken. Goed dat je het opschrijft anders zou het teveel zijn om na te vertellen.
    Nu nog de foto"s die je vast en zeker thuis ook nog laat zien.
    Eind in zicht geniet er nog van.Gr aan Ouders.