Boottocht over Mekong en bezoek religieuze grot - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu Boottocht over Mekong en bezoek religieuze grot - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Boottocht over Mekong en bezoek religieuze grot

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 November 2013 | Laos, Luang Prabang

Na wederom een ontbijtje van brood en ei zijn we om 8 uur door de stad naar de oever van de rivier de Mekong gelopen. Hier lag een longtailboot voor ons aangemeerd waarmee we een tocht gaan maken over de belangrijkste rivier van Laos. Aan de oever kijken we uit op het beboste en bergzame landschap met grote rotsen. Hoe verder we de rivier op gaan hoe mooier de omgeving wordt. De zon komt inmiddels door en dan is het ineens heerlijk toeven zo en genieten van alles wat je ziet om je heen.

Na de vaartocht van ruim een uur in een rustig tempo komen we aan bij de Pak-oe grotten. De grotten staan vol met Boeddhabeeldjes van steen en goudgekleurde varianten. Een stukje verder omhoog klimmen en we komen bij de belangrijkste grot waar de Boeddhabeeldjes ingewijd kunnen worden.

Hoe is de grot zo eigenlijk ontstaan...? De Mekong is zoals gezegd een belangrijke rivier, alles gaat over het water. Een boer voer eens over de rivier en ziet opeens..... een open grot en denkt..."dat is mooi". Hoe kan zo iets wonderbaarlijks hier ontstaan.. De boer gelooft in geesten en denkt dat hij iets zeer speciaals heeft ontdekt en vertelt het tegen de koning. Ook de koning denkt dat geesten dit gemaakt hebben. Vervolgens gaat de koning en ook andere mensen deze plaats aanbidden. Ze denken dat deze plaats hen kracht geeft en bieden offers aan in de vorm van Boeddhabeeldjes. In de loop der jaren ontstaat hier een bedevaartsoord. Deze plek is samen met een soortgelijke in Vietnam en een in Thailand een belangrijk spiritueel oord.

Laotianen hier in de omgeving vereren thuis een Boeddhabeeldje en wassen eenmaal per jaar dat beeldje in dit heilige water van de grot. Dat beschermt hen weer voor het komende jaar.

Enkele weetjes.... Voor elke dag bestaat er een Boeddhabeeld. Boeddhabeelden in 8 poses van 8 dagen van de week.
Een Boeddhabeeld staat altijd geposeerd met de handpalm naar voren. Zo houden ze het kwaad tegen. Maar als je juist op deze manier een taxi wilt aanhouden, dan wordt dat juist als beledigend gezien. Wijs daarom altijd met je handpalm naar beneden.

Boeddhabeelden zijn overigens pas Boeddhabeelden als ze gezegend zijn in de tempel.

We zijn weer op de boot gestapt en maken na een kort ritje weer een volgende stop bij een Laotiaanse Whisky-stokerij (natuurlijk ook even proeven) met allemaal souvenir kraampjes met sjaals en sieraden.

Hoe ontstaat de Laotiaanse whisky eigenlijk? Rijst wordt een nacht in warm water gelegd en daarna au bain marie verwarmd. Zo krijg je kleefrijst. En op de rijst vormt zich een groene korst. Dat is schimmel oftewel gist. Dit wordt samen met water gemengd en de aanwezige suikers van het gistingsproces worden omgezet in alcohol. Vervolgens wordt het geheel tot boven het kookpunt van alcohol verhit in een grote ketel op het vuur. Dan wordt het afgegoten. Door condensatie ontstaat de whisky. Het is dus in dit geval whisky op rijstbasis.

Het is tijd om terug te varen naar Luang Prabang en te gaan lunchen in de stad. We gaan lekker een pizza eten bij een bakker. Na de lunch zijn we de oude stad met koloniale huizen uit de Franse tijd gaan verkennen. We zijn langs diverse oude tempels gelopen. Monniken in oranje gewaden kwamen ons tegemoet gelopen. Ook 's-avonds is het een heel sfeervolle plaats met sfeerverlichting en een avondmarkt met allerlei spullen. We hebben afgesloten met een diner aan de Mekong-rivier.

Morgen gaan we naar de watervallen waar je een verfrissende duik in het water kan nemen.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012