Op verkenning in Luang Namtha - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu Op verkenning in Luang Namtha - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Op verkenning in Luang Namtha

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

20 November 2013 | Laos, Luang Prabang

Vandaag een dagje rustig aandoen. Het heeft zowat de hele nacht hard geregend. En ook de ochtend is het niet anders. Het zijn de naweeën van het regenseizoen. Na het ontbijt nog even tijd op het balkon van de bungalow het reisverslag wat bij te werken en daarna wandelschoenen aan om Luang Namtha zelf te gaan verkennen.

De plaats ligt in het uiterste noordwesten, zeer dichtbij de Chinese en Birmaanse grens. We lopen eerst naar de lokale dag markt. Hier komen alleen maar lokale mensen hun boodschappen doen. Toeristen zie je hier bijna niet. Ze verkopen er van alles: kleding, schoenen, vis in bassins, kruiden, groente en fruit en vlees. Al zou ik dat laatste daar niet durven kopen. Het vlees ligt ongekoeld op de tafels te wachten tot iemand het koopt. Koeling hebben ze er niet. Ook zien we vrouwen die tussen de kraampjes door een jurk of andere lap stof aan het borduren zijn. Het is mooi om dit zo te aanschouwen.

Overigens het komt zoals ik al eerder heb verteld geregeld voor dat de stroom in Laos soms voor uren achtereen uitvalt. We kregen dan ook het advies om geen ijs te eten. Je weet immers nooit hoelang dat het ontdooit is geweest. Ook BBQ-vlees dat niet goed gaar is gemaakt, kan onze maag waarschijnlijk niet goed verdragen.

Na deze markt lopen we een winkelstraat in op zoek naar een gelegenheid om koffie te drinken. Laos schijnt een van de beste koffie van de wereld te hebben. Dat willen we natuurlijk wel even proeven dan.

Op straat zie je steeds meer motorfietsen of elektrische fietsen. Veelal afkomstig uit China. Ze zijn daar goedkoop, maar kwalitatief niet super goed. Maar goed het is in opkomst, gelukkig nog niet zo veel als in Vietnam! Daar krioelde het in sommige grote plaatsen van de motorfietsen om je heen. Veel kinderen fietsen ook nog naar school, vaak nog met iemand achterop. De fietsen van hier zijn daar ook op gemaakt. Ze hebben op de bagagedrager een tweede soort zadel gelegd. Die fiets en brommers zijn hier echt als personen transportmiddel bedoeld. Liefst zo veel mogelijk mensen op een brommer:).

Tussen de brommers en fietsers door lopen er ook veel kippen en honden op straat. Dat zijn dingen die hier in Laos overal gewoon opvallen tot nu toe. Aan de kant van de straat kom je nogal eens een bananenboom tegen. We komen inmiddels aan bij een leuk restaurantje waarbij de ober zelf ook nog beetje Engels spreekt. Hij heeft dat geleerd van de toeristen, want op school krijgt hij geen Engels. Hij vertelde dat zijn ouders op het land werken overdag en dat hij dan in het restaurantje helpt. Mijn eerste bakje "Lao" koffie dan met pannenkoekje met appel, smaakte prima!

Na deze "koffiestop" zijn we het kleine oudheidkundig museum gaan bezoeken en daarna via de winkelstraten en nog een stop bij een internetcafeetje teruggelopen naar het hotel.

's avonds gegeten weer in het centrum in hetzelfde restaurantje als vanmiddag. Ook nu weer lekker gegeten: springrolls, frieten met majo!, chicken laap en een donker lokaal biertje. Als je in Laos een voorgerecht, hoofdgerecht en toetje wilt eten, dan is het verstandig om per gerecht te bestellen i.p.v. alles ineens door te geven. Anders loop je het risico dat je eerst het toetje krijgt of juist alle 3 de gerechten tegelijk:p

Het is weer bedtijd geworden!. Morgen vertrekken we al om 7 uur maar Luang Prabang.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012