Van Hue naar het authentieke stadje Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu Van Hue naar het authentieke stadje Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Van Hue naar het authentieke stadje Hoi An

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 Oktober 2012 | Vietnam, Hoi An

Na het ontbijt vertrekken we om 8.00 uur naar Hoi An. De rit vandaag is 130km over Highway 1. Deze is 2000 km lang in totaal en strekt zich helemaal uit van het noorden van Vietnam naar het zuiden. Een groot gedeelte van de snelweg gaat langs de kustlijn. De meeste wegen die we tot toe bereden hebben, zijn allemaal geasfalteerd. Ik had slechtere wegen verwacht, maar dat valt dus reuze mee.

Voordat we in de middag in Hoi An aankomen, rijden we door een bergachtig gebied en aan de linkerzijde hebben we uitzicht op een lagune die uitmondt in de oceaan. 30km verderop passeren we een dorpje. Links en rechts aan de straatkant zijn allemaal kleine winkeltjes die bomvol met allerlei spullen staan. Op de stoep zien we een waslijn hangen waaraan de was hangt te drogen, ernaast zijn mensen etenswaren aan het verkopen.

Een stukje verder passeren we een schitterend groot meer. Aan de zijkant zien we grote bassins waar ze mosselen kweken en wat verder op het meer drijven kleine vissersbootjes. De vissers dragen van die rieten Vietnamese hoofddeksels tegen de zon.

Het is tijd voor de "koffiestop"! We leggen aan bij een restaurant gelegen aan de zee. Daar strijken we neer op een mooi terras met uitzicht op het strand en de palmbomen.

De tocht gaat weer verder.... We nemen de toltunnel i.p.v. de lokale weg. De tunnel, met een lengte van 6km, is paar jaar geleden aangelegd en een alternatief voor de oude veel langzamere weg die om de bergen heen gaat. Scootertjes mogen er niet door. Zij worden op een wagen gezet en door de tunnel gereden.

We naderen de derde grootste stad van het land, Dalang. De stad heeft ruim 1 miljoen inwoners hier bezoeken we het Cham museum. Champa is van oudsher een volk dat in deze streek en andere delen in Azië geleefd heeft vanaf de 7e t/m 18e eeuw. Allerlei voorwerpen, maar ook grote beelden die op zijn gegraven zijn hier tentoongesteld. Er hingen in het museum verschillende foto’s van opgravingen die zijn gedaan in het verleden. Op één foto stond een beeld dat een mensenlichaam had, maar met een olifantenkop erop. De foto gaf duidelijk weer dat het beeld is ontdekt bij een van de ruïnes zie zijn ontdekt. Juist dat beeld stond tentoongesteld in het museum. Wel grappig dat je dan gelijk ziet waar het beeld echt heeft gestaan.

Nog een half uur rijden slechts (27km) en we komen aan bij het hotel in Hoi An. Stilletjes aan tuffen we Dalang uit. De scootertjes blijven toch wel een attractie op zich, zo zie ik nu weer iemand die achterop zit met stuk of 20 luxaflex in de breedte vasthoudend, of eentje met meer dan 10 watertankjes achterop met touw aan elkaar geknoopt. Een zo'n ding verloor hij tijdens het rijden, dus moest ie weer omdraaien. Een ander had allemaal in de breedte boomstammen achterop. Ach... er is genoeg te zien onderweg :p.

Om 12.45 uur kwamen we bij het hotel aan. Van hieruit zijn we met z'n 15en in een klein busje vervoerd naar zijde/kleding fabriek. Hier kun je voor veel minder geld dan in Nederland een compleet pak of jurk op maat laten maken. Hier werd natuurlijk gebruik van gemaakt! Zelfs schoenen werden in een dag voor je vervaardigd, geheel van leer. Zowel de zool als de schoen zelf. En dat voor 80 dollar!

Hoi An is een gezellig, levendig stadje. We zijn eerst gezellig wat gaan eten. Meteen maken we na het eten ook kennis met de eerste regenbui van de reis! Het blijkt alleen geen bui te zijn, maar een langdurig regenfront met miezerregen. Zonder paraplu (althans ik dan) lopen we het stadje te verkennen. Hoi An staat op de Unesco werelderfgoed. De oude binnenstad biedt boordevol oude huisjes, terrasjes en winkeltjes. Stilletje aan lopen we weer richting het hotel om straks weer terug te keren voor het diner in een van de vele restaurantjes. De straatjes doorlopend zien we huiskamertjes ingericht naast winkeltjes, een vrouwtje met een weegschaal die aan ons wat fruit verkoopt, weliswaar veel teveel betaald. Maar goed die mensen kunnen het wel gebruiken.

's avonds zijn we met z'n zessen gezellig in het centrum van Hoi An gaan eten. Rond 22.30 uur zat de dag er weer op helaas.

Morgen staat er een fietstocht op het programma door het binnenland!.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012