De Graftomben van de keizers in Hue bezoeken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu De Graftomben van de keizers in Hue bezoeken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

De Graftomben van de keizers in Hue bezoeken

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

21 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Weer een nieuwe dag aangebroken om 8.30 uur vertrokken we op weg naar de 2 keizerlijke graftomben. We volgen een stukje de parfumrivier. Vroeger stond er bepaalt soort riet en dat gaf een soort geur, vandaar de naam parfumrivier.

Al vrij snel waren we bij de 1e graftombe. De laatste keizer heeft tot 1945 geregeerd. In dat jaar werd hij afgezet en nam Hi Chi Minh de macht over.

De eerste tombe genaamd "Khai Dinh" is echt prachtig. (1916-1925) was de voorlaatste Nguyenkeizer en de laatste die een tombe in Hue kreeg. Het is niet zo maar een graf, nee je gaat eerst heel wat trappen bestijgen totdat je bij het hoogste punt komt. Vandaaruit heb je een schitterend uitzicht over het complex. Het complex bestaat uit heel wat bijgebouwen en versierde torens in verschillende bouwstijlen Allemaal prachtig versierd van binnen en buiten. Prachtige mozaïeken en schitterende goudgekleurde schilderingen tegen de wanden maken het echt uniek.

Het 2e tombe-complex (Minh Mang) is midden in de rimboe verscholen en is een stuk groter dan de 1e (28 hectare). En in tegenstelling tot de 1e geheel ommuurd door een 1700 meter lange muur. Het lijkt beetje qua opzet de Verboden stad.

Het complex is gebouwd van 1840 tot 1843 en de keizer Minh Mang die in 1841 overleden is, heeft hier zijn laatste rustplaats. Het grafcomplex is gebouwd op een geweldig grote oppervlakte dat ook weer bestaat uit vele gebouwen. De keizer zelf ligt helemaal achteraan achter een ijzeren deur met ketting eromheen op een open veld begraven. Niemand weet precies waar hij ligt. Op dat stukje mogen we ook niet komen.

Na verkenning van deze tomben, lopen we naar de Drakenboot. We gaan 2 uurtjes varen over de Perfume river naar Hue. Op de boot worden we weer getrakteerd op een Vietnamese lunch met allerlei lekkere gerechten. Het is heerlijk uitwaaien op de boot, aan de voorzijde buiten, waar 2 koppen van draken voor de boot uitsteken.

Halfweg legt de boot even aan om een bezoekje te brengen aan Thien Mupagode. De pagode telt 7 verdiepingen, is 21 meter hoog en in 1601 gebouwd. Ernaast staat de grootste gietijzeren bel van Vietnam. Iets verder het complex doorlopend... zien we heel veel studenten die bezig zijn met tekenen/schilderen. Een paar vroeg ik wat ze aan het maken waren. Naar de meeste durven geen Engels te praten. Ze zijn bang om fouten te maken of ze kunnen de taal helemaal niet. Een meisje dat ik sprak durfde wel te praten. Ze liet me haar tekening zien en vroeg of ik het mooi vond. Ze was net bezig een gebouw waar ze nu voor zat, na te tekenen. En dat zag er best goed uit. De volgende vraag die ze mij stelde was hoeveel talen ik sprak. Hmm die vraag had ik al meer gesteld gekregen afgelopen week. Dus ook zij keek me met een verbaasde blik aan toen ik het vertelde.

Het is weer tijd om verder te varen. Het is nog maar een klein eindje naar de aanlegplaats. Net daarvoor passeren we een 3-tal waterbuffels die aan de waterkant liggen te badderen. Het is inmiddels 14 uur en we komen weer aan in Hue.

Hier gaat ieder zijn eigen weg weer. Wij gaan wat drinken in hetzelfde tentje van gisteren. Want heb zin in een bananenshake. Op weg terug naar het hotel zag ik op straat groepjes mensen gezellig samen koken en eten op de stoep. Kleine winkeltjes die van alles verkopen, vrouwtjes die groente en fruit op de stoep verkopen etc... heel leuk om te zien. Om 15 uur waren we weer terug in het hotel. Kon ik mooi reisverslag ff schrijven:)

Na gerelaxt te hebben in de namiddag, zijn we 's avonds weer neergestreken bij 'La Carambole". Wederom weer heerlijk gegeten.

Tijd om weer te gaan slapen, hè wat jammer nou :p. Morgen gaan we naar Hoi An!

• 22 Oktober 2012 - 18:57

Mieneke Meek:

Tjeetje wat kun jij goed schrijven en wat doe en zie je veel
    En spreek je al wat Vietnamees?
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012