Keizerlijke stad Hue verkennen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu Keizerlijke stad Hue verkennen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Keizerlijke stad Hue verkennen

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

20 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Chao! oftewel hallo in het Vietnamees....

Goedemorgen! Het is 8.15 uur en we arriveren in de Keizerlijke stad Hue!. De stad ligt in het midden van het land, nog net in het Zuid-Vietnamese gedeelte op 900km van Saigon en 800km van Hanoi. Het is vroeger de hoofdstad van Vietnam geweest. Ook hier zijn er weer de scootertjes overal, maar ook fietsers zie je hier. 10 minuutjes rijden en we zijn bij het hotel. We gaan ons eerst eens even opfrissen, want daar was geen gelegenheid voor in de trein.

Om 12 uur gaan we met de groep lunchen in het centrum van Hue bij een backpackers tentje, boven op het terras onder het genot van het lokale biertje Huda en een Vietnamese pizza. Van daaruit lopen we langs vrouwtjes die aan de straatkant bloemboeketjes aan het maken zijn, over de rivier naar de Citadel van Hue (keizerlijke stad) uit de Ming-dynastie. Het complex is in 1802 gebouwd in opdracht van keizer Gia Long en het complex is 5 km2 en geheel ommuurd. Helaas hebben de gebouwen veel geleden. Sommige zijn zelfs geheel verwoest door de oorlog met de Fransen en later de oorlog tussen enerzijds de Amerikanen en de Zuid-Vietnamezen en anderzijds de Vietcong en de Noord-Vietnamezen. Momenteel is men bezig om de gebouwen te restaureren en zelf geheel opnieuw te herbouwen. Het complex is een replica van de Verboden stad in Peking.

We lopen in een rustig tempo weer richting het hotel. Nadat we een drukke weg zijn overgestoken, komen we langs het park. Daar is net de voorbereiding bezig van een orkest met traditionele Vietnamese zang. Ietsje verderop passeren we een terrasje aan de rivier waar allemaal studenten zitten. Een mooi plekje met uitzicht aan de oever van de rivier, om een biertje of koffie te drinken! We lopen verder langs het drukke park. Veel studenten zijn nu in de stad. Ook niet vreemd, want het is weekend en gezellig druk zo. Tegen 18 uur waren we weer terug in het hotel. Om 19 uur hadden we met de groep afgesproken in de stad hapje te gaan eten.

Onze lokale gids Jan wist wel een leuk en goed restaurantje, daar zouden we gaan eten. We kwamen er aan en er werd ons een tafel gewezen, buiten naast een autogarage. Hmm dat is nou niet bepaald een leuke plaats te noemen. Binnen hadden ze inmiddels een nieuwe plaats gecreëerd. Maar ook deze was niet naar tevredenheid van sommige. Waarop het grootste gedeelte van de groep een ander restaurant binnen ging. Wij vonden het eigenlijk wel prima daar. Ook het personeel was er zeer vriendelijk. Dus we zijn uiteindelijk met vijven daar gaan eten. Ik had een Vietnamees 8 gangenmenu uitgekozen. Wat echt heel erg lekker gesmaakt had!. Nadien ben ik nog ff met de 2 gidsen een potje gaan poolen in een lokale bar daar. Daar zaten ook gasten uit Laos die wel een potje mee wilde poolen. Ook erg gezellig!

Er rest nog een korte nachtrust! Morgen gaan we de graftomben van de keizer bezoeken.

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012