Treinreis van Hanoi naar Hue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu Treinreis van Hanoi naar Hue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Treinreis van Hanoi naar Hue

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Vroeg opstaan vandaag! Al om 05.00 uur. Maar goed dat moest ook wel, we hebben een lange dag te gaan en we willen de drukte beetje voorblijven. We kregen het ontbijtje mee voor in de bus en om 6.30 uur reden we het centrum in. Er was al volop bedrijvigheid. Eigenlijk is het hier gewoon dag en nacht herrie op straat. Er is geen moment 's nachts te benoemen wanneer het stil is. De hele nacht hoor je mensen praten, de bel van de riksja en natuurlijk weer die scootertjes die continue toeteren:). Overigens doen ze dat niet uit irritatie, maar puur als waarschuwing dat ze eraan komen.

Wat je ook steeds in alle straten ziet, zijn die elektriciteitsdraden die boven de grond overal hangen.

We rijden verder door de drukte van de ochtendspits..... ik zie een scootertje langs de bus komen waar ze met z'n vieren op zitten. Even verderop eentje die overladen is met voorraadgoederen voor winkels. Zo zag ik een scootertje met dozen vol sigaretten op weg naar een winkel om deze te bevoorraden. Eindje verderop hebben mensen op de stoep een net gespannen en zijn ze met z'n vieren badminton aan het spelen. Je kijkt echt je ogen uit. En we zijn nog niet eens aan de excursie begonnen!

Even weer wat feiten tussendoor….. Een keer in de 5 jaar mag men hier stemmen. Er is eigenlijk ook maar op één partij waarop gestemd kan worden. Echter omdat er geen campagne wordt gevoerd, weten mensen ook niet wie de personen zijn die op de kieslijst staan. Men stemt eigenlijk alleen maar om de stem niet verloren te laten gaan en omdat men allang blij is als er iets voor het land wordt gedaan en ze kunnen overleven. De belasting is hier erg laag. De rijken betalen meer dan de armeren. Daarentegen is het verschil tussen arm en rijk wel erg groot. Vietnam is een arm land en krijgt financiële steun door middel van leningen tegen lage rente van Japan.

We zijn inmiddels de hectische stad uit en rijden door het platteland. We maken nog wel even een koffiestop om de inhoud van onze lunchbox te nuttigen alvorens we om 9.30 uur aankomen bij de roeibootjes. Ontspannend laten we ons voortroeien door een Vietnamees vrouwtje over het water. Groene heuvels, waterlelies in het water passeren we alvorens we een uurtje later aankomen bij de aanlegsteiger naar de Perfume Pagode. Nouja aankomen..... we moeten eerst nog heel wat ongelijke treden beklimmen, pfff. Maar.... uiteindelijk een stukje afdalen en dan komen we aan in een grot waar de Perfume pagode zich bevindt. In de grot ontmoet ik een Vietnamese. Ik vroeg haar in het Engels hoe het ging. In haar beste Engels probeerde ze mij het te vertellen. Ze deed naast haar University ook Engels volgen in haar vrije tijd. Toch knap dat ze probeerde te praten!

Na dit bezoekje aan de grot, zijn we afgedaald om te lunchen. Halverwege nog ff snel een fotootje maken van een uitzichtpunt. En dan hetzelfde roeibootje weer een uurtje roeien tot aan het opstappunt. Het is inmiddels 16 uur en om 18.30 uur vertrekt de nachttrein. Dus we hebben nog ruim 2 uur om in de stad te geraken. We naderen Hanoi weer, dat merken we gelijk aan het drukke verkeer weer. En jaa daar zijn de scootertjes weer, haha. Kris kras door elkaar. Eentje die ons passeerde had een wasmachine en nog zo'n apparaat achterop, de ander had medepassagiers die gezellig aan het telefoneren waren. En weer een ander zat er met naaldhakken en een chique jurkje op. Of een moeder met achterop een kindje van nog geen 2 jaar dat haar vastgreep terwijl moeder door het drukke verkeer reed. Het is nu echt spitsuur! Nog even en we zijn bij het treinstation.

In Vietnam is slechts één treinverbinding en die loopt van Hanoi in het noorden naar Saigon (Ho Chi Minh stad) in het zuiden.

Tegen 18 uur mochten we de trein binnengaan, naar een van onze 4 gereserveerde coupés. Wij nemen plaats in coupé 1, waar we met z'n vieren in zitten. Echter bij binnenkomst zat er al een Vietnamees vrouwtje op onze plaats. Die was er gewoon gaan zitten met al haar spullen op de voor ons gereserveerde plaats. Ze probeerde zo of ze toch nog slaapplaats kon bemachtigen. Nou nee dus... uiteindelijk ging ze er toch maar uit en in het gangpad liggen met haar spullen. Ik had een mooi slaapplaatsje bovenin, want waren 2x bedden boven elkaar. Een matrasje, dekentje en kussen, prima slaapplek:).

Nu bedacht ik me ineens dat ik nog een set speelkaarten in de koffer had.... nou je moet zo'n avond natuurlijk wel gezellig maken! Ik mijn koffer onder het bed vandaan trekken en in de toch al weinige ruimte daar tas geopend en de kaarten eruit gehaald. Ff checken bij de medereisgenoten wie zin had in een potje. Charlotte deed wel mee. Zo hebben we gezellig de avond gevuld met potje "stronten":p. Om half 10 ben ik mijn bed in geklommen, want de gids wilde graag slapen en die zat bij ons in de coupé. De trein hobbelt in een traag tempo voort en wij gaan proberen oogje dicht te doen.

Morgen ochtend komen we vroeg aan in Hue en gaan we eerst gelijk naar het hotel. Daar kunnen we ons ff opfrissen. Want kwam er niet van in de trein:).

• 20 Oktober 2012 - 08:13

Marian:

Leuk verhaal en hoe herkenbaar!

Je verbaasd je inderdaad hoeveel mensen er in de nacht nog op zijn, werken en rondrijden!
    Dat hebben wij in Bangkok ook zo ervaren!
    Maar Thailand en Veitnam ... het zal allemaal wel een beetje hetzelfde zijn dus!

Het is i ieder geval een geweldige ervaring, althans dat was mijn mening!

Veel plezier weer .. we lezen verder!

• 22 Oktober 2012 - 18:59

Mieneke Meek:

en dit noem je vakantie
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012