Cruisen door de Ha Long Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu Cruisen door de Ha Long Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Cruisen door de Ha Long Bay

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

17 Oktober 2012 | Vietnam, Ha Long

5.30 uur ging het wekkertje..... Vanaf het balkon in de hotelkamer hadden we ’s ochtends een mooi uitzicht op het straatleven in de vroege ochtend. Ik zag een vrouwtje met een grote weegschaal aan beide kanten gevuld met allerlei verkoopwaren. Maar ook een fiets overladen met dingetjes om te verkopen. Je kijkt gewoon je ogen uit als je ziet hoe de mensen er leven. 6.30 uur gingen we ontbijten en 7.30 uur gingen we met de bus richting Ha Long Bay.

Wat ik gister nog vergeten te zeggen was en wat eigenlijk toch wel leuk is om nog te vertellen... die jongen waarmee we gisteravond kletste op de boulevard, gaf ook aan dat ie erg van zingen hield. Vooral in het Engels. Michael Jackson was zijn idool. Hij vroeg ons of hij speciaal voor ons een Engelstalige kerstsong mocht zingen! Zonder verlegen te zijn begon hij ineens in het openbaar een nummer van Justin Bieber te zingen:), dat het klonk nog goed ook!. Hij trad ook wel eens op in restaurants zei hij in zijn spaarzame vrije tijd... Volgens mij hebben we hem heel blij gemaakt dat hij Engels met ons mocht spreken en dat hij meer over Nederland te weten mocht komen. Ik kreeg van hem zijn Engelse lesboek even om in te zien. Benieuwd dat ie was of de Engelse lesstof wel goed zou zijn:). Hij wist ook wat van “the Dutch soccer team” met Arjen Robben! Uiteindelijk waren zijn vragen op en hoopte hij ooit ons nog eens tegen te komen.

Terug naar vandaag.... lange rit van ongeveer 4,5 uur met tussendoor koffiestop voor de boeg. Het is ochtendspits en dat valt ook gelijk op. Overal rijden honderden scootertjes door elkaar over de weg. Mooi gezicht om te zien. We gaan een brug over om de stad uit te gaan. Voor scooters is er in beide richtingen zelfs speciaal een rijbaan gemaakt. Nadat we de stad uitrijden, komen we eerst door een belangrijk industriegebied. We rijden richting de Chinese grens (120km).
Verder doorrijdend passeren we rijstvelden. Rijst wordt droog gezaaid, zo vertelt onze gids. Vervolgens worden de velden omgeploegd en onder water gezet voor 120 dagen. Dit is een snelle manier en zorgt voor hoge productie, maar niet voor kwalitatief hoge rijst. Beste is om een klein rijstveld te zaaien en verder uit elkaar zetten. Dan krijg je kwalitatief betere rijst. Rijst haalt heel veel voedingsstoffen uit de grond.
Waarom wordt een rijstveld onder water gezet? Zo legt de gids ons de vraag voor…. Je sluit de zuurstof af zodat er niks anders kan groeien. Na 100 dagen is rijst klaar om te oogsten. Er zijn heel veel verschillende soorten rijst met verschillende kwaliteiten. De beste rijst is de Yasmin rijst. Thailand is nummer 1 en Vietnam is nummer 2 op de lijst van grootste exportland. Tussen de rijstvelden komt ook ongedierte voor, zoals slangen (cobra's). Maar ook zie je graven liggen van overleden familie. Zij worden op hun eigen land begraven om overzicht te houden en bescherming van het land.

Tijd voor de koffiestop om 9.15 uur! Koffie krijg je op de manier geserveerd hoe het vroeger (voor mijn tijd:p) in Nederland ook werd geschonken. Een kopje met daarboven op de filter met water en koffie erin. Smaakte overigens prima. In Vietnam zijn ook koffieplantages die hoofdzakelijk voor eigen consumptie worden gebruikt. Op dezelfde plaats waren vrouwen bezig met het weven van prachtige schilderijen. Althans het leken net schilderijen, zo mooi was het gemaakt.

We vervolgen onze weg weer. Het landschap wordt groener en in de omgeving zijn heuvels zichtbaar. Afwisselend passeren we dorpjes met volop bedrijvigheid en dan weer rijstvelden, waar mensen op het land bezig zijn met ploegen. Bij een van de rijstvelden hebben we even een stop gemaakt. Je ziet ook overal waterbuffels op het land lopen. Die worden vooral ingezet als hulp bij het ploegen.

Ff wetenswaardigheidje tussendoor... een loempia zoals wij die kennen, deze naam kennen ze totaal niet in Vietnam. De Vietnamese benaming is “gio”. (spring roll). Eigenlijk is het van oorsprong een Indonesisch gerecht (Lumpia). We vonden het ook al vreemd, want we zagen het nergens op de kaart staan.

Veel lokale mensen in Noord-Vietnam dragen een groene legercap. Dit is een overblijfsel uit het communistische tijdperk. Het heeft verder weinig betekenis meer, maar valt wel op.

Bij aankomst rond 11.45 uur gaan we op de boot naar de Ha Long Bay (Draken meer). Het is een van de 7 wereldwonderen van de wereld. We varen door het Karstgebergte. Halverwege de cruise krijgen we een lunch met allerlei verse zeegerechten aangeboden, yammie!.. verse garnalen, krab, mosselen etc...

Na de lunch en uurtje gevaren te hebben, meren we aan en gaan we de grotten bezichtigen. Het is een half uurtje wandelen langs verlichte punten in de grotten. Tegen 14u. vervolgen we de boottocht weer door het Karstgebergte. Schittende rotsformaties passeren we. Halverwege meren we aan bij een rots en is er gelegenheid om te zwemmen in het zoute warme water.

Nu nog klein uurtje varen naar het eiland Cat Ba, waar het hotel zich bevindt. Vanaf de 5e verdieping hebben we een mooi uitzicht over de baai, waar vele bootjes liggen te dobberen. Aan de achterkant een privéstrandje:)

Het is tijd om een hapje te gaan eten! Na een korte wandeling aan de kust kwamen we terecht bij een Seafood restaurantje. En wat neem je dan........: gebakken aardappeltjes met kip en groente:p ..en ojaa als toetje pancake met banaan en chocoladesaus. En voor de eerste keer Vietnamese wijn proberen. Op straat was een man bezig iemand een massage te geven. Leek zo op het eerste gezicht op een Thaise massage. Tenminste die vent zat er niet echt ontspannen bij:p. Op gegeven moment kwam die masseur mijn kant op en vroeg of ik ergens last van had. Hmm nee dus, maar goed ik kreeg een 'proefmassage'. Hij begon mn nek te masseren. Pff ff ontspanning, haha. Was alleen niet de beste masseur. Juist je plaatsen in m’n nek die vast zaten, die wist ie niet te vinden. Maar goed was een gratis massage:). Daarna nog even gezellig na kletsen met mensen uit onze groep en weer terug naar het hotel om het verslag bij te werken en het bed weer op te zoeken.

Morgen kunnen we beetje uitslapen om vervolgens met een snelle boot weer terug te gaan naar Hanoi. Daar mogen we in de middag onze dag weer gaan invullen.

• 17 Oktober 2012 - 22:19

Marian:

Heerlijk om te lezen .... krijg meteen heimwee naar Thailand!!

• 18 Oktober 2012 - 16:02

Rea:

Dag Niels, wie eet er nu 'gebakken aardappeltjes met kip en groente:p .' in een seafood restaurant. Ik mag toch aannemen dat als je een reis naar vietnam en cambodje maakt je dol bent op seafood. aardappeltjes en kip kun je thuis meer dan genoeg eten.
    Oh, heb je geen adres uitgewisseld met je student. Zou mooi voor zijn Engelse taal geweest zijn. Een 'correspondence-friend' in Nederland.
    Mooi voorzetting van je reis. Groetjes.

• 18 Oktober 2012 - 16:34

Niels:

Hey! haha ik dus, ff zin in anders. Komende tijd komen er nog genoeg momenten om echt Vietnamees eten hoor. Ja zeker ik houd zeker van vis! Dat hebik afgelopen dagen ook gegeten. Nee heb toch maar geen mail uitgewisseld. Wel wat tips gegeven. Maar het is niet uniek dat studenten vragen aan je gaan stellen. Maar dankjewel! Wordt zeker een fijn vervolg...

• 18 Oktober 2012 - 17:33

Mieneke:

Zo te lezen heb je al heel wat gezien, hoe vond je Ha Long Bay Was het helder weer?
    Niets mis mee om daar kip te eten, ze hebben er daar heel veel van en volgens mij ook nog scharrel.Daarnaast kun je daar 's ochtends, ook op andere tijden van de dag, eieren eten in allerlei soorten en maten, enne die spring rolls, daar lustte ik wel pap van.
    Groet, Mieneke
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012