Citytour Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu Citytour Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Citytour Hanoi

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

6.30 uur bedje uit, lekker ontbijten, niets Vietnamees, maar continentaal. Om 8.00 vertrek in het busje voor de stadstour door Hanoi

Als eerste rijden we naar het Mausoleum van Ho Chi Minh (1890-1969). De politiek leider die in de jaren 1954 tot 1969 president was van Noord-Vietnam. Hier ligt hij gebalsemd opgebaard voor het publiek sinds 1975. Elk najaar wordt het lichaam overgevlogen naar Rusland om gebalsemd te worden. Wij kunnen hem helaas nu niet zien liggen. Het mausoleum bevindt zich op een immens groot plein, dat echt communistisch aandoet. Dat is ook niet vreemd, want sinds de hereniging in 1976 is Vietnam een socialistische volksrepubliek. De Communistische Partij van Vietnam heeft als enige politieke partij alle macht in handen, hoewel het land vanaf 1986 door politieke en economische hervormingen steeds meer bij de internationale diplomatie en de wereldeconomie is betrokken.

Vlakbij het mausoleum ligt het complex van Ho Chi Minh. Hier ligt het Presidentieel paleis, het zomerverblijf (1954) van Ho Chi Minh, de presidentiele garage met een originele Peugeot uit de Franse tijd, aangelegde tuinen en de One Pilar Pagode. En praktisch naast ligt een Chinese tempel met pracht en praal versierd en allerlei geuren van oosterse wierook komen je tegemoet.

Na deze ervaring rijden we door naar de Temple of Literature. Een groot tempelcomplex bestaande uit 4 tempels. Het lijkt een beetje op 'de Verboden stad' in Peking. Het is ook een tempel met Chinese invloeden. Je vindt er ook Chinese opschriften terug. Dat komt omdat van oorsprong dit deel van Vietnam ooit Chinees is geweest. Pas in de .. eeuw heeft Vietnam, mede door de invloed van Europa (Frankrijk), het Latijnse schrift gekregen. Waardoor de taal in ieder geval leesbaar voor ons is geworden. Niet dat we het dan begrijpen.. :p. Het is ook het enige land in Zuidoost Azië met het Latijnse schrift.

Op naar de gevangenis!.... Tenminste alleen om er ff kijkje te nemen. We komen aan bij de Franse gevangenis, "Maison Centrale". In de tijd dat de Fransen hier waren is deze gebouwd (1896). Tot 1954 hebben Vietnamezen hier gevangen gezeten. Daarna hebben er tot 1973 o.a. Amerikanen gevangen gezeten. In 1993 is het een museum geworden. Er staan hier allemaal martelinstrumenten en zo ook de guillotine. Vooral dat laatste instrument is luguber, vooral al je je bedenkt dat er heel wat hoofden onderin die metalen bak gelegen hebben. In Vietnam kent men nog steeds de doodstraf. Het enige land in Azië waar de doodstraf is afgeschaft is in Cambodja. Die mensen hebben daar al genoeg meegemaakt onder het bewind van Pol Pot.

Heel indrukwekkend om te zien onder welke omstandigheden de gevangenen gevangen zaten. Sommige zaten met hun voeten vastgeketend aan de grond en konden bijna niet bewegen. Er was ook een aparte vleugel waar vrouwen zaten.

Weer terug naar de binnenstad door het erg drukke verkeer. Je zou bijna zeggen dat er meer scootertjes dan mensen hier zijn. Fietsers zie je ook wel, maar scooters bepalen werkelijk voor het grootste deel het straatbeeld van Hanoi!

Na deze tour door de stad, zijn we toe aan een drankje. We gaan buiten bij het meer bij een lokale kokosnootverkoper iets drinken. Bijna allemaal nemen we kokosmelk. Het vrouwtje hakt een noot doormidden en een rietje erin en we hebben wat te drinken. Voor de liefhebbers werd de noot doormidden gehakt en kon je de kokos nog proeven. Eigenlijk proefde ik niet echt de smaak van kokos, misschien omdat ik teveel aan de smaak van een Bounty dacht Bij een drankje hoort ook iets te eten, zo kregen we allemaal een vers gesneden stuk ananas erbij.

Vanmiddag ff rustig op de hotelkamer verslag bijwerken en daarna Hanoi zelf gaan verkennen…. Tegen een uurtje of 3 in de middag zijn we de stad weer in gaan lopen. 2 deuren voorbij het hotel loop ik tegen een kunstgalerie aan. Daar zag ik een mooi abstract schilderij hangen wat een theeplantage voorstelde. Dus mijn eerste souvenir is al binnen :).

Vervolgens zijn we eerst ff langs een brillenzaak gegaan, want er was een schroefje uit m'n zonnebril verdwenen. We werden keurig in de richting geleid waar de brillenzaak was. Nouja één zaak.... de hele straat was vol met dezelfde soort winkels! De volgende straat zaten weer alleen maar drogisterijen en daarna straat met alleen maar juweliers.

Ff terug naar brillenwinkel... nou voor minder dan 0,50 eurocent is m’n bril weer gemaakt. Kost daar dus niks:). We zijn weer verder gegaan en na wat broodjes gekocht te hebben als lunch, zijn we door de stad gelopen en nog een oude Franse katholieke kerk binnengegaan. Het Christendom is hier echt in de minderheid. Die kerk stamt nog van de Franse heerschappij. De meeste mensen hier zijn boeddhist of hindoeïstisch. Het is dan wel apart om een kerk tegen te komen.

Tegen 17 uur, het werd al langzaam donker, zijn we ergens gaan eten met uitzicht op honderden scooters die op straat voorbij raasden.
Tijd om weer richting het hotel te lopen. Nog even genieten op een bankje en mensen kijken op de boulevard langs het meer. En natuurlijk zijn we dan een attractie op zich! Een stel blanke Europeanen die zitten op een bankje in het drukste gedeelte van de stad:p..., dan vraag je om aandacht. 2 Vietnamese studenten spreken ons aan. Heel belangstellend stellen ze allerlei vragen. Een van de jongens zijn blij dat ze met ons mogen praten. Een van hen vroeg hoe oud we waren, waar we vandaan komen en hoeveel talen we spreken. Het antwoord op de laatste vraag vond ie verbazingwekkend. Niet zo raar natuurlijk. Hij heeft het geluk dat ie nu voor het eerste jaar Engels kon leren en stelde ons de vraag hoe hij zijn Engels het beste kon verbeteren. Tja wat moet je dan zeggen..... ons advies, vooral boeken lezen, Engelse tv volgen en nog belangrijker gewoon praten met mensen. Het was een heel leuk gesprek. Ooit hoopte hij in Nederland te komen en ons land en andere landen in Europa te mogen verkennen. De meeste Vietnamezen kunnen geen Engels. Alleen de jonge generatie heeft het geluk Engels op school te kunnen volgen. 45 minuutjes geklets te hebben, zijn we terug gelopen naar het hotel. Morgen gaan we naar Halong Bay! Dat wordt een cruisje over de zee tussen het Karstgebergte.

• 16 Oktober 2012 - 18:46

Frans Vermeer:

Harstikke leuk Niels, zo'n verslag

• 18 Oktober 2012 - 15:48

Rea:

Hoi Niels, ben je meteen ook nog docent :). Heb je de studenten ook gevraagd wat zij studeren. Je hebt hen natuurlijk ook uitgenodigd als zij t.z.t. naar Nederland komen.
    Overigens, hoe groot is jullie gezelschap. Krijg je ook wat 'eigen' tijd om dingen te ondernemen? Lijkt het je wat om in zo'n drukke stad zelf een scootertje te besturen???
    Ik heb vandaag aan Ingrid de link van jouw site gevraagd. Dus vanaf nu ben ik een van je trouwe 'fans' voor je reisverslag.
    Overigens, ben je inmiddels bekomen van je jetlag. In je eerste verslagen was je wel een beetje aan het 'zeuren' dat je ff een bed wilde zien. Kom op, je bent in den vreemden. Dan moet je er zoveel mogelijk van genieten en je aanpassen aan de locale tijd. Ben je het eerste geacclimatiseerd. Dat is tenminste mijn ervaring. En voor jou is het toch ook niet de eerste keer dat je 'de plas' overgestoken bent.
    Voor nu, groetjes en genieten man......

• 18 Oktober 2012 - 16:40

Niels:

Hoihoi, Ons gezelschap is niet zo groot, bestaat uit 15 mensen totaal. Dus dat is wel fijn. Nee heb uiteindelijk toch geen mail uitgewisseld, wel wat tips gegeven. Maar heel veel mensen vragen dingen over je hier. Het is gewoon leuk om zo te communiceren en over andere culturen te praten. Ojaa scootertje hebben wer nog niet gedaan, komt denk ik nog de gelegenheid voor in andere stad later in de reis.

Jawel hoor, de jatlag ben ik weer teboven. Dat komt denk ik omdat we nu in de tijd vooruit zijn gevlogen. Andere jaren was het andersom en dan kun je je beter aanpassen. Voor het gevoel althans. Maar ff rusten was wel ff fijn, daarna ging het beter.

Groetjes,
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012