Dag 8: 22-09-2016 De medina in Fez bezoeken - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 8: 22-09-2016 De medina in Fez bezoeken - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 8: 22-09-2016 De medina in Fez bezoeken

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 September 2016 | Marokko, Chefchaouene

Het is 9.00u. We maken kennis met Hakima, onze lokale gids in Fez. "Elf Mahaba" duizend maal welkom!

We passeren het oudste en grootste koninklijk paleis (14e eeuw) van Marokko. Alles met het lucky getal 7... Zeven bronsmetalen deuren etc. Daarnaast ook kleurrijk versierd met mozaiken. De koning hield van voetbal en had speciaal voor het Afrikaans kampioenschap voetballetjes boven de hoofdpoort van het paleis laten inmetselen. Stukje verder lopen we door een typisch authentiek straatje van Fez. Huizen met houten balkons bepalen het straatbeeld met daaronder allemaal lokale winkeltjes die allerlei waar verkopen: gedroogde pruimen, noten, kruiden. Eind van de straat komen we bij de hoofdpoort van "nieuw Fez" uit de 14e eeuw aan.

We rijden verder en komen bij een van de torens van het verdedigingswerk (fort) op een heuvel. Dit bouwwerk is gebouwd in de 16e eeuw om de medina te beschermen. Links van ons zien we in het dal de oude stad liggen. Eenmaal boven hebben we een prachtig panorama overzicht over de stad. Hakima wijst ons de moderne stad (1912), de nieuwe stad (14e eeuw) en de oude stad (8e eeuw-18e eeuw), Medina aan. Om de stad is een 40 km lange muur gebouwd. Binnen de medina wonen slechts 14.000 mensen. Terwijl de stad zelf een populatie heeft van ruim 3 miljoen! Het is de derde grootste stad van het land.

We laten de Medina even links liggen en brengen een bezoek aan de keramiek wijk. Said laat ons zien hoe het procede van het maken van keramiek en mozaik in zijn werk gaat. Mannen zijn stukjes keramiek aan het uithakken. Het is een tijdrovend werkje! We rijden weer verder. Nu gaan we naar de Medina. De bus rijdt een gedeelte om de stadsmuur heen en aan de rechterzijde zien we de drukke oude stad al in het zicht. Het advies is om bij elkaar te blijven lopen en goed op onze spullen te letten. Eerst beginen we met een koffiestop binnen de medina. Hier is ook een pattiserie gevestigd. Tal van heerlijke koekjes liggen in de vitrine. Een van de reisgenoten trakteerde ons op een koekje. Zo lekker van smaak zeg!! Ik had de kokosmakroon en daarna een koek met marsepein vulling erin. We hebben meteen maar een doos koekjes gekocht voor vanavond in het hotel!

In de Medina lopen we door de super smalle straatjes!! Het is een wir war van steegjes waar men lokale producten verkoopt. Bepakte ezels en kippen lopen over de klinkers in de steegjes. Dan komen we bij een leerlooierij. We lopen in het gebouw de trap omhoog tot op het dakterras. Vanuit hier zien we hoe de arbeiders de huiden aan het looien zijn.

Mannen staan gooien de huiden in verschillende stenen bakken. De huiden worden eerst gewassen en daarna opnieuw in bakken gegooid waarin een chemische kleurstof en ammoniak zit. Het is verschrikkelijk hard werken voor de arbeiders hier. De huiden worden uit de bakken getrokken. Op blote voeten lopen de arbeiders over de randen van de bakken. Ze zijn totaal niet beschermd. Geen handschoenen, geen mondkapjes.. helemaal niks!

Temidden van de drukke steegjes in de Medina bevindt zich een universiteit en daarnaast de moskee. Het binnenpleintje van de universiteit is mooi met mozaik bedekt. De huizen in de steegjes zijn gestut met houten balken om instortingsgevaar tegen te gaan.

Lunchtime! Traditionele lunch gegeten midden in de medina. Boven op het dakterras van het restaurant keken we uit op het druk bebouwde centrum met zandkleurige huisjes tegen elkaar gebouwd en een toren van een moskee. Eenmaal weer in de straatjes loopt er een ezel vol met flesjes frisdrank op de rug door de drukte heen. Als ik in een huis binnen kijk, zie ik vrouwen op de grond gezamenlijk eten en kletsen. In een van de straatjes komen we bij de Koran school. Het binnenpleintje is rijkelijk versierd met mozaiks en fijn houtsnijwerk van cederhout aan de bovenkant.. Prachtig! Eindje verder passeren we verschillende naaiateliers. Vrouwen en mannen zijn kleding aan het maken. Een meneer laat ons zien hoe er traditioneel zijde geweven wordt. Richting de uitgang van de medina door de smalle steegjes zien we verkopers verse noga aan het uithakken en verpakken voor de verkoop aan hun stalletje.

Om 17u. waren we weer terug in het hotel. Toen moesten we bedenken wat we voor avondeten zouden eten. Tjaa eigenlijk liever een keer geen "tagine kefta" of "harira".. maar wat dan? We snakte naar iets Europees. Gelukkig hadden we onderweg terug naar het hotel een Carrefour gespot, niet ver van het hotel. Dus daar maar even de inkopen doen voor het "avondeten" en nuttigen op de hotelkamer. Aan de receptionist hadden we borden en bestek gevraagd. Dat was geen enkel probleem. We hebben prima gegeten

Morgen verlaten we Fez en gaan we richting de bergen.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012