Dag 2: 16-09-2016 naar Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 2: 16-09-2016 naar Casablanca - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 2: 16-09-2016 naar Casablanca

16 September 2016 | Marokko, Casablanca

Om 5:45u ging de wekker... Vandaag vliegen we naar Casablanca. Het ontbijt nuttigen we in de vorm van een kop koffie en een koffiebroodje wel op Schiphol. De shuttle bus staat 6:40u gereed om ons naar Schiphol te brengen. Na de gebruikelijke security check, nemen we plaats voor ons ontbijtje.

De boardingtime had helaas vertraging opgelopen waardoor de vlucht niet om 10:20u vertrok, maar pas om 12u. Dat gaf wel de gelegenheid om vast kennis te maken met enkele mensen van ons reisgezelschap. Eenmaal aan boord viel op dat het vliegtuig kleiner is dan de toestellen voor verre bestemmingen. Aan elke zijde van het gangpad 3 stoelen. In een boeiing 747 is dat wel anders. De lunch bij vluchten van Transavia komen voor rekening van de reiziger. Maar goed, iets lekkers zal wel smaken na enige vertraging op de vlucht. We hebben immers nog geen lunch op. Om 14.30u lokale tijd arriveren we op de luchthaven van Casablanca. Na de security check stonden we om 16u bij de uitgang van de luchthaven en maakte we kennis met "Jaja" onze reisleider en de medereisgenoten. We vertrekken nu naar het hotel op 45 minuten rijden van de luchthaven. De chauffeur heet Hafid en hij is de komende dagen onze chauffeur.

Het landschap is wijds en lijkt dor. Op borden langs de kant lezen we Franse teksten. Wat ook niet zo raar is, want Marokko was vroeger een Franse kolonie. De huizen in de omgeving hebben een echte Arabische look; vaak platte daken en een witte kleur. De temperatuur is zeer aangenaam, 26 graden op dit moment.

We naderen de grootste stad van Marokko, Casablanca. De naam komt uit het Portugees/Spaans en betekent "Witte huizen". In 1920 had Casablanca nog slechts 20.000 inwoners. Nu ongeveer 3 miljoen! Sinds 4 jaar rijdt er ook een tram door de stad. De stad is levendig druk. De gids vertelt dat er veel invloeden van het midden oosten terug te vinden zijn in de architectuur. Maar ook Zuid-Amerikaanse invloeden. Na incheck in het hotel krijgen we even vrije tijd om wat geld te pinnen voor de komende dagen en om wat water in te slaan. Om 18:30u hebben we een kennismaking met de groep en een briefing Jaja. Daarna zijn we met de groep ergens in de buurt een hapje gaan eten.

Morgen gaan we de grootste moskee van Marokko bewonderen en daarna rijden we door naar Rabat.