Dag 5: 15 oktober, op weg naar Mae Hung Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 5: 15 oktober, op weg naar Mae Hung Son - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 5: 15 oktober, op weg naar Mae Hung Son

15 Oktober 2014 | Thailand, Mae Hong Son

Om 8.30u vertrokken we vanuit hotel The Quarter naar de plaats Mae Hung Son. Maar voor we de stad verlaten gaan we eerst nog even naar het postkantoor. We hebben weer een pakketje met schoolartikelen, tandpasta, tandenborstels en chocolade samengesteld. Voorafgaand aan de reis kreeg ik een berichtje van Lyly en Marrya dat ze graag aan ons een cadeau willen sturen naar ons hotel in Bangkok later in de reis. Verzending naar Nederland is voor hen natuurlijk veel duurder dan naar een buurland verzenden. Daarom willen wij ook graag iets aan hen sturen. Iets wat ze ook echt kunnen gebruiken.

De route van vandaag gaat ook weer door de bergen heen. Wederom scherpe bochten met mooie vergezichten. We maken even een stop voor een foto van het groene dal. Eindje verderop komen we bij de Tham Lod caves. Met een soort van bamboe longtail bootje voeren we een stukje door de eerste grot. Na een klein stukje in de grot gevaren te hebben, stapten we uit en de gids wees ons op allerlei figuren die uit de rotsen zichtbaar waren. De tweede grot was een stuk steiler, maar zeker de moeite waard. Veel trapjes omhoog, dan weer een stukje met de boot. De gids had het zichtbaar warm gekregen van al dat klimmen. Ook de gaslamp gaf nogal wat warmte af. Terug richting de ingang werd de boot voortgetrokken door een man met het touw op zijn schouder. De vrouwelijke gids duwde de boot van achter mee voort. Peddelen met de bamboe stok ging nu niet meer. We voeren immers tegen de stroming in terug naar het beginpunt.

Om 14u is de lunch besproken in Mae Hung Son. Hierna zijn we gereden naar de opstapplaats waar een longtail boot op ons stond te wachten. 30 minuten varen over de Pai rivier met links en rechts jungle. Uiteindelijk zetten we voet aan wal bij een traditioneel langnek dorpje. Het dorpje ligt op een heuvel en helemaal achteraan ligt een schooltje. Vrouwen met koperen ringen om hun nek zitten in houten huisjes sjaals te weven mannen maken houtsnijwerk. Alles wat men maakt kun je ook kopen. Veel vrouwen hebben verschillende lagen koperen ringen om hun nek. 7 ringen wegen ongeveer 2 kg. Vanaf 7 jaar wordt er een ring om de nek geplaatst. Dat kan tot 25 ringen totaal. Het dorpje wat we bezocht hebben, is het enige dorp dat gasten van buitenaf toelaat.

Het is inmiddels 16u. We varen in een lekker tempo met warm windje in het gezicht weer terug naar Mae Hung Son en worden bij het hotel afgezet. Even relaxen met uitzicht op het grote zwembad om vervolgens om 19u te gaan dineren. Deze keer hebben we voor de verandering een keer 'western food' op.

Morgen een lange rit op het programma naar Thaton.