Dag 12: 26-09-2016 bye bye Sahara.... - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 12: 26-09-2016 bye bye Sahara.... - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 12: 26-09-2016 bye bye Sahara....

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

26 September 2016 | Marokko, Erfoud

Wat is het toch onrustig buiten... de wind waait hard en er kletterd iets over de tent. Raar..... Het regent gewoon in de Sahara! Iets dat zelden tot nooit gebeurt, is nu een feit. Harde druppels regen vielen naar beneden. Diegene die buiten lagen, wisten die hoe snel ze de matras een tent in moesten slepen!. Uiteindelijk had iedereen een slaapplekje in de tent gevonden om "heerlijk" te slapen. Nouja... op het harde matras dat naar beneden afliep, was het niet bepaald een goede nachtrust. Maar het blijft zeker een prachtige ervaring, die ik niet had willen missen!

De zon komt op.. het is tijd om op te staan. Nog een bakje thee en weer de kameel voor de terugtocht naar de plaats waar de tassen staan. Binnen is een lange tafel gedekt voor het ontbijt. Om 9.45u vertrekken we met de bus naar ons overnachtingshotel. Het eerste stuk is weer richting Arfoud. Rechts naast de weg staat een moeder met haar zoontje water uit de waterput de halen. We maken even een stop bij een lokale "souk" in een dorpje. Ze verkopen hier vooral veel fruit hier. Op de marktplaats loopt een kudde geitjes voorbij. Mensen zijn meloenen uit de vrachtwagentjes aan het uitladen op kar. Een karretje vol met bakken met verse dadels rijdt voorbij. We krijgen als groep zelfs een zak vol met dadels cadeau van een verkoper.

We rijden weer verder en komen door Arfoud, de plaats waar we gisteren overnacht hadden. Vervolgens stukje verder rijden, passeren we nog diverse plaatsjes waar veel levendigheid op straat is. Veel schoolgaande jeugd op de fiets op weg naar school. Net voor de lunch stoppen we nog even bij een souvenir shop om traditionele Marokkaanse kledij te kunnen aanschaffen (voor carnaval)

Na lunch rijden we door naar een stadje, 9 km van het hotel af. Tot 1967 woonde hier de Joodse gemeenschap. De lokale bevolking hier is traditioneel kleurrijk gekleed. Juwelen en tatoos in het gezicht bepalen de status van de bevolking. Bijvoorbeed hoeveel kinderen iemand heeft of dat iemand getrouwd is.

We komen bij een panorama punt. En kijken in een groene vallei met op de achtergrond bergen die lijken op een Tafelberg. Morgen gaan we in deze vallei wandelen. We zijn bijna bij het hotel in Tabouret gearriveerd. In het hotel kunnen we de rest van de middag lekker relaxen. Maar eerst een douche om al het zand van ons af te spoelen. 's avond hebben we buiten op het terras plaatsgenomen voor het diner en daarna nog een potje gekaart. Althans kaarten werd al snel ingeruild voor djembe spelen. We kregen een trommel aangereikt en gingen samen met de hotelmedewerkers buiten op het terras een "minivoorstelling" ten gehore brengen met de bijbehorende dans.

Morgen gaan we een wandeling in de vallei in Tabouret maken.

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012