Dag 19: 27-09-2015 Mandalay verkennen! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 19: 27-09-2015 Mandalay verkennen! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 19: 27-09-2015 Mandalay verkennen!

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

27 September 2015 | Myanmar, Mandalay

Vandaag zijn we op eigen gelegenheid Mandalay gaan verkennen. We hadden ons plannetje voor vandaag al uitgestippeld. Als eerste willen we het Koninklijk Paleis een bezoek brengen. Op zich ligt dat nog niet zo heel ver van het hotel. We lopen richting het paleis en passeren onderweg twee Anglicaanse kerken. De meeste mensen hier zijn Boeddhistisch, maar een deel is hier ook Moslim en een nog kleiner deel is Christen. Een stukje lopen we vervolgens langs de oude stadsmuur. Totdat we beseffen dat het wel erg heet is hier om de hele dag te blijven lopen. Een taxichauffeur merkt dat op en wil ons de hele dag wel rondrijden naar alle plaatsen die wij willen. Na even wat onderhandeld te hebben over de prijs, stappen we in. Als eerste brengt hij ons naar de ingang van het koninklijk paleis. Het complex van het voormalig koninklijk paleis bestaat uit heel veel bijgebouwen en is behoorlijk groot om te lopen. Het complex lijkt wel een beetje op de Verboden stad in Beijing. Al snel worden we aangesproken door een man en vrouw die heel graag met ons op de foto wilde. Ach waarom ook niet... haha. Een stukje verder nog een keer.... nu was het een groepje studenten die langs ons liepen en steeds achterom keken om even later terug te komen. Waarop wij allang wisten dat ze graag met ons op de foto wilde, maar geen een durfde het te vragen. Waarop wij zeiden.... would you like to make picture??... verbaasd en lachend keken ze ons aan. Yesss zei een studente. Nou weer iedereen, een voor een en als groep op de foto.. We lijken hier wel "sterren", haha. Het geeft ook aan dat in dit land nog maar heel weinig toeristen komen. Voor hen zijn wij echt speciaal nog.

Op een gegeven moment zien we een vrouw in een hele mooie jurk voor een van de paleisgebouwen zitten. Het bleek dat men met een bruidsreportage bezig was. We mochten haar en de bruidsmeisjes ook fotograferen.... was no problem.. ze ging er ook nog een goed voor zitten.

Een eindje verder komen we bij een toren vanwaar je een mooi uitzicht hebt over het complex. Ik ging de wenteltrap omhoog tot aan het hoogste punt. Eenmaal boven wilde verschillende studenten graag met mij op de foto met het uitzicht op de achtergrond. Ik voel nu eigenlijk deze dag echt pas, wat het is om als lokale burger steeds gefotografeerd te worden. Maar het is niet erg. De mensen zijn niet vervelend, maar juist heel vriendelijk en interessevol.

Op dit moment zijn er net heel veel studenten in groen wit uniform gekleed, in trucks aangekomen op het paleis te bezoeken. Dat nodigt natuurlijk weer uit om gevraagd te worden op de foto, haha. Dat werd dan ook massaal gedaan.

Na het bezoek aan het paleis hebben we in een lokaal tentje wat gegeten en gedronken tussen de studenten die er inmiddels ook al zaten. Gebakken springroll met banaan!. De eigenaresse serveert de twee springrolls en komt daarna met een schaar langs. Ze pakt de springrolls met haar handen en knipt ze zo in acht stukjes.. is makkelijker om te eten zo lijkt ze te bedoelen.

Na de lunch zien we wel 10 trucks vol met studenten voor ons wegrijden. Meiden en jongens apart in elke truck. Eerst passeren de trucks met de vrouwelijke studenten en daarna met de jongens.

Na de lunch zijn we naar Shwe Nan Daw monastery gereden. Dit prachtige teak houten klooster ligt niet ver van de Mandalay Hill dat we later nog zullen bezoeken. Tegenover dit klooster ligt Maha Atulawaiyan Kyaungdawgyi. Dit gebouw is een kopie van de pagoda die hier vroeger in 18 honderd zoveel stond.

Daarna reden we naar de Sanda Muni Pagoda. Deze gouden tempel is omringd door duizende witte stupa's. Prachtig om te zien. Hier tegenover ligt de Kuthodaw pagoda. Ook deze gouden tempel is met witte torentjes omringd. Toen we terug kwamen naar de taxi, was deze ineens weg!. Bleek dat ie even was gaan rijden om een hapje ergens te eten. We rijden nu richting het "hoogtepunt" van de dag. De Mandalay Hill. Voor ons uit lopen een hele rij nonnen in roze kledij de weg naar boven. Halverwege maken we even een stop om een kijkje te nemen bij de Byardeikpaye pagoda. Hier staat een gigantisch groot gouden boeddhabeeld met een wijzende vinger omhoog. Na deze stop kwamen we aan de voet van de Mandalay Hill. Via een roltrap bereikte we de heuvel. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Twee studenten, bleek later broer en zus te zijn, spraken ons aan en vroegen of we een enquete wilde invullen voor hun opleiding. De enquete ging over hoe wij als toerist Mandalay ervaren. We raken meer aan de praat en ze wilde ons morgen wel vergezellen door de stad. Tjaaa een betere "gids" dan een lokaal iemand kun je bijna niet krijgen. We hebben afgesproken dat ze morgen samen met ons per taxi Mandalay verder gaan ontdekken. Op advies van de jongen zijn we met de taxi afgezet bij een restaurant met een Europese menukaart. Daarna heeft de taxichauffeur ons bij ons hotel afgezet. We kunnen terugkijken op een dag vol belevingen weer!

Morgen om 10u gaan we samen met hen op pad door Mandalay.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012