Naar Cambodja! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu Naar Cambodja! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Naar Cambodja!

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

30 November 2013 | Cambodja, Kratié

Op naar Cambodja! Na het ontbijt rijden we naar de ferry voor de overtocht naar de overkant van de rivier. Van dat punt dan nog een klein uurtje rijden naar de kleine grensovergang naar Cambodja.

Ook deze grens overgang is weer een happening op zich:) We komen om 8.30u bij de Laotiaanse grensovergang aan en leveren ons paspoort in. De douanebeambte zit in een oude treinwagon in de coupe dat als kantoortje dient, in een groot boek de gegevens uit het paspoort over te schrijven. Vervolgens lopen we de grens over met alle bagage om deze in de nieuwe bus te zetten. Daarna weer terug de grens over om het paspoort in Laos op te halen. Dan wederom lopen over de grens, maar dan naar de grenspost van Cambodja om daar het visum te regelen. Maar eerst een gezondheidsverklaring nog invullen bij de "Quarantaine zone". Daarna naar de post om het visumaanvraagformulier in te vullen en het visum na betaling in ontvangst te nemen. Daarna naar de volgende post lopen om nog een stempel te ontvangen. Zooo dit hebben we dan in een uurtje ook weer doorlopen :)

Het is weer even wennen aan de taal. Geen "kop tjai" meer voor dankjewel maar nu "Okoen" tegen de douanebeambte na ontvangst van het paspoort terug :p

Dan nog een keer terug naar de grenspost van Laos om daar weer onze Laotiaanse bus in te stappen op weg naar de ferry over de Mekong van Laos naar Cambodja. De ferry is niks anders dan een grote houten schuit. Nadat we op Cambodjaanse bodem zijn beland, stappen we over op een klein 4-persoons roeibootje om dolfijnen te spotten in de Mekong. Je moet er geduld voor hebben, maar uiteindelijk spotten we er dan nog een paar die boven komen. Er zijn maar 7 dolfijnen in dit gebied en totaal leven er 60 in de Mekong rivier. Dus eigenlijk uitzonderlijk dat we er nog gespot hebben!

Hierna zijn we aan de waterkant gaan lunchen bij een lokale familie die voor ons een lekker warm maal bereid had. Verse vis, kip, groente en kleefrijst. Buiten waren kinderen aan het tollen. Gewoon een touwtje om de zelfgemaakte houten tol doen en dan omhoog gooien en lostrekken. Ik had het nog even geprobeerd, maar dat valt nog niet mee eigenlijk :). In de keuken zag ik dat een vrouw een kip met een hakmes ten einde bracht. Zo is het nu eenmaal hier.

De eerste Cambodjaanse woordjes inmiddels weer opgefrist...
Soesodai = Hoe gaat het?
Soesedei = goedendag of hallo

We gaan weer verder, ongeveer 2 uurtjes varen met een soort vrachtboot op de Mekong door Cambodjaanse landschap. De natuur is hier prachtig. Grote en wat kleinere bomen groeien soms als eilandjes in de brede rivier. Vissers zetten hun netten uit en aan de oevers zien we kleine stukjes landbouwgrond. De tocht duurde wel iets meer dan 2 uur... 4 uur! en dan op van die harden houten planken zitten, is dat geen pretje zolang.

Weetje....: de Mekong is de 12e langste rivier van de wereld en in Cambodja stroomt deze 500km lang door het land.

Tegen 16.15u mogen we uitstappen. En zijn we in de plaats Trung Treng. Even wat inkopen in een supermarktje doen voor de lange busreis van ongeveer 5 uur naar Kratie.

Nog een weetje.... Een gebruik in Cambodja is de manier van groeten. Een hand geven doe je hier met 2 handen en ook geld uitgeven in een winkel doe je met 2 handen.

In de hoofdstad Phnom Phen leven 2,5 miljoen mensen en is de hoofdstad van het land. 90% van de bevolking is boeddhist.

We rijden inmiddels door Cambodja en zien rechts en links Cashewnoot plantages (voor export vooral), bananenplantages en casaven. Het gebied waar we nu doorheen rijden is dun bevolkt met slechts 11.000 mensen. Het land telt totaal 12 miljoen mensen die de Khmertaal spreken.

Weer terug naar de dag van vandaag.... Waarschijnlijk komen we pas rond 21u aan in Kratie. Dat komt omdat de weg een heel stuk open ligt. En dat merken we al snel! Gaten in het wegdek belemmeren het goed kunnen doorrijden. Aan beide zijden van de weg staan kleine houten huisjes waar gezinnen in wonen. Sommige zijn op palen gebouwd en kippen en andere dieren lopen om het huisje. De meeste huisjes zijn niet veel groter dan 25m2. Een enkele is ruimer.

Het is inmiddels 19.30u en donker. De bus is nog steeds onderweg over de weg bezaaid met kuilen, zand en stenen. In de huisje aan de kant staat de tv aan. Mensen zitten daar met 10en buiten tv te kijken. Want niet iedereen in een dorp heeft een tv.

Eindelijk dan... Om 21u zijn we in het hotel. Nu nog ergens gaan eten. Dat wordt lastig, want om 21u sluit de keuken ook overal. Gelukkig werd voor ons in het eerste restaurant waar we binnen liepen een uitzondering gemaakt. Nu geen BeerLao meer, Ankor Beer! :p

Truste en tot morgen!

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012