Naar Khong Island! - Reisverslag uit Champasak, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu Naar Khong Island! - Reisverslag uit Champasak, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Naar Khong Island!

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

28 November 2013 | Laos, Champasak

Na een relaxte dag gisteren, gaan we vandaag vroeg op pad. Na het "pancake-ontbijt" zijn we om 7.30u vertrokken richting Kong-eiland in het zuiden van Laos, niet van de grens met Cambodja. Khong-eiland is een van de 4000 eilandjes in de Mekong rivier!

We komen aan in de stad Pakxe en lopen vanaf hier naar het opstappunt van de boot. In ongeveer een uurtje varen over de Mekong zetten we daar weer voet aan land. Het zonnetje is er al goed doorgekomen, de temperatuur is nog aangenaam en er blaast een fris windje door de boot. Om je heen heuvels met bossen en vissers die de netten op de Mekong uitzetten voor hun visvangst van de dag. Soms hoog op de heuvel is er een groot Boeddhabeeld zichtbaar. De Mekong is tijdens deze tocht een stuk breder dan tijdens de vorige boottocht en kan wel 4km breed zijn op sommige punten!

Tegen 10u. kwamen we aan wal om met de bus een korte rit te maken naar de tempel Vat Phu net buiten het plaatsje Champasak. Dit is een overblijfsel van het Khmerrijk in Cambodja. Deze tempel Vat Phu maakt deel uit van het grote Angkor tempelcomplex in Cambodja. En is ontstaan in de Pre-Angkor periode tussen de 10-13 eeuw. In die tijd vóór de 11e eeuw bestonden er tal van koninkrijkjes in het Khmerrijk. Bij Siem Reap is het belangrijkste tempelcomplex gekomen, genaamd Angkor Wat. Hier zullen we later in de reis nog een bezoek brengen.

Om een tempel te bouwen heb je natuurlijk mankracht en voedsel nodig. Bij Angkor in Cambodja was dat voldoende aanwezig. Er waren genoeg mensen die daar woonde om de tempel mee te bouwen. En de aanwezigheid van het "Ton Lé Sap meer" zorgde ervoor dat men ook rijst kon verbouwen als voeding voor de mensen die het complex bouwde.

Hier bij Wat Phu waren deze mogelijkheden er niet. Daarom is dit complex een soort "satellietstad" van het grote Angkorrijk. En is hier verder nooit uitbreiding gekomen met meerdere tempels.

Oorspronkelijk was men Hindoe hier en later is de religie van het boeddhisme hier pas gekomen. Dat heeft te maken met de koning die aan de macht was. Indirect bepaalt hij voor het volk welke religie ze hebben. Vandaar dat het boeddhisme nu religie nr. 1 is in Laos.

Even terug met wat achtergrondinformatie over Wat Phu... Nog voor we op het terrein van de tempel komen, passeren we 2 grote uitgegraven meren, Bareis genaamd. Vroeger in de Khmer-tijd denkt men dat ze gebruikt werden als irrigatie of als reinigingsceremonie als men de tempel binnen wilde treden.

Een deel van de tempel zijn ze nu aan het restaureren. We lopen in de gangen van de tempel en zien dat men bezig is om de grote stenen van een nummer te voorzien met witte kalkverf. Hierna wordt dit stuk afgebroken en daarna gerestaureerd weer geheel volgens nummering opgebouwd. De andere zijde met de pilaren in de vensters is op deze manier al eerder gerestaureerd.

3 mannen zijn bezig om een pilaster die tussen een venster staat, los te halen en heel voorzichtig met een kabel naar beneden te dragen. Zo kan deze beter gerestaureerd worden. Heel mooi om te zien hoe zorgvuldig te werk gaan zodat de pilaster nier zal vallen en breken!

Na de lunch in het dorpje Champasak, hebben we nog een stukje door het plaatsje gelopen op de stoffige onverharde weg. Houten huisjes en paar winkeltjes bepalen het dorpsgezicht. Ietsje verder komen we bij een schooltje waar kinderen in schooluniform op de speelplaats aan het spelen zijn. Op de weg terug weer naar de boot, passeren fietsende kinderen ons op weg van school naar huis... “Sa bay dee”…roepen ze !!

De boot brengt ons weer aan de overkant van de rivier. En daarna weer eindje rijden om vervolgens de "ferry" te nemen naar Khong-eiland. De ferry is eigenlijk een platte schuit waar hooguit 3 voertuigen op kunnen. Nu maar hopen dat we met de bus de overkant halen :p. We mogen op de ferry wel ff de bus uit om wat foto's te maken.

Nog uurtje rijden alvorens we aankomen in het hotel op Khong-eiland. Na aankomst gauw inchecken en naar de kamer. Het eerste wat ik doe is op muggenjacht gaan! Er zitten meer dan 15 van die krengen in de kamer, pfff!

Om 18u gaan we met de groep samen dineren ietsje verderop in de straat. De eigenaar is Laotiaans en ze hebben Nederland eens bezocht :). Hij kwam met een Delftsblauwe koe naar buiten en liet ons die zien :p. Het bleek toevallig vandaag en morgen groot feest te zijn in het dorp. Mooie kans op daar eens te gaan kijken toch.. ? Super gezellige sfeer! Allemaal marktkraampjes met allerlei producten, eten en ook kermiskraampjes. Het leek wel een soort braderie. Ik heb nog 2 keer voor slechts euro 0,20 cent ff in de schietkraam mijn kunsten vertoont. De prijsjes waren.. Flesje drinken of klein pluche knuffel. Helaas het geluk was niet aan mijn zijde. Bij de tweede poging wilde een paar jongetjes graag voor mij een poging doen. En.... Bingo! Het kleinste jongetje schoot voor mij raak! Een knuffeltje was de prijs en het andere jongetje gaf het aan mij. Natuurlijk even op de foto met de schutter :p. Wat bleek... Ik had bij de eerste foto het verkeerde jongetje op de foto! Niet hij maar het andere kleine jongetje had voor mij die prijs geschoten! Dus met hem ook op foto. Al keek hij beetje zielig omdat hij dacht dat ik de prijs mee naar huis nam :). Natuurlijk niet, die kreeg hij uiteraard! Hij was tenslotte de winnaar! Toen kon ie gelukkig weer lachen:)

We liepen verder langs marktkraampjes en kwamen uiteindelijk uit bij een podium waar een bandje Laotiaanse popmuziek aan het spelen was met danseressen die voor het podium dansten. Er hing een super gezellige sfeer.

Tijd om weer naar het hotel terug te keren. Morgen wederom een leuke dag:)

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012