Vrije dagje om te relaxen bij het Resort! - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu Vrije dagje om te relaxen bij het Resort! - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Vrije dagje om te relaxen bij het Resort!

27 November 2013 | Laos, Thakhèk

En wat doe je op een vrije dag….. jawel.. uitslapen en verder niks doen! Wel eerst om 9 uur ontbijten en kop koffie drinken op het terras daar in het restaurant in de buitenlucht. De instantkoffie die we paar dagen geleden gekocht hadden, kon nu eindelijk gebruikt worden. We hebben in geen een hotel nog een waterkoker standaard op de kamer gehad. Dus nu namen we de zakjes maar mee naar het restaurant om daar zelf een ‘Hollands bakje’ te zetten .

Na de koffie heb ik nog even gesproken met 2 serveersters die daar werkte. Ze konden alleen geen Engels. Dus was een creatieve manier zoeken om toch met hen te kunnen praten. Ff google translate downloaden… alleen die app kan de Lao-tekens weer niet laten zien. Gelukkig kon ze ook “Thai”. Ik vroeg haar waar ze vandaan kwam en of ze studeerde. Engels terug praten was moeilijk, maar uiteindelijk kwam er wel een leuk gesprek tot stand. Ze wilde mij een paar simpele zinnetjes in de Lao taal leren en schreef wat zinnetjes voor mij op. Natuurlijk leerde zij zo weer de Engelse vertaling. Het volgende ben ik in de Lao taal weer wijzer geworden:
How are you = Jao sa bay dii bor?
How old are you = Jao yak pii?
My name is… = Jao su……
Good morning = Sa bay dii ton sau
Good afternoon = Sa bay dii ton tang (spreek uit Tiang)
Good evening = Sa bay dii ton lang

Na dit gesprek ben ik terug gelopen naar de lodge en hebben heerlijk op het balkon genoten van de rust en het uitzicht in de omgeving. Nou ja rust… haha.. op gegeven moment klink er een oorverdovend geluid vanaf het balkon. Het is een soort kleine sprinkhaan die dat geluid produceert. Eigenlijk hoor je dat de hele dag zo door. Alleen ’s nachts zijn ze stil. Dan willen ze blijkbaar ook een dutje doen :P.

Rond 13 uur zijn we weer naar het restaurant gelopen om daar te lunchen. En kon ik eens een keer iets anders zeggen dan alleen maar ‘dankjewel’ tegen het personeel. Bij de bestelling wist het meisje al gelijk dan ik voor een “BeerLao” ging, want nog voor ik zei wat ik wilde, vulde ze mijn zin al aan :P.

We zitten er nog geen half uurtje en we zien de lucht aardig betrekken. Het wordt steeds donkerder. En dan valt er een klein buitje, althans het begon klein. Het wordt uiteindelijk een hevige tropische regenbui. Gelukkig zitten we droog onder een afdak en kijken we mooi de jungle in waar de regenbui neerstrijkt.

De intentie was om nog een wandeling te maken naar een vlakbij gelegen waterval. Even kijken of dat later op de dag nog een optie is, aangezien de paden waarschijnlijk wel erg glibberig zullen zijn.

Ondertussen klets ik met een jongen die ons het bier en thee serveert. Hij vertelde dat hij pas 3 jaar Engels heeft gehad. Hij is nu 25 jaar en studeert om leraar te worden om les te kunnen geven op een lokale basisschool straks. Ik vind het knap dat je na 3 jaar zo al Engels kan, terwijl je daarvoor nooit Engels hebt gehad op school! Hij vertelde wat meer over zijn land en ik vertelde hem wat over onze manier van leven in Nederland en liet hem wat foto’s zien van Amsterdam. Hij kende Nederland van de molens, haha!

Als de lucht weer opgeklaard is besluiten we toch even een wandeling te maken naar die waterval. Met de gladde paden valt het gelukkig nog wel mee. We lopen het resort af naar beneden, waar we het geluid van het vallende water al horen. Voor ons lopen 3 meisjes richting de rivier en ze nemen een ander, wat meer onbegaanbaar bospaadje, om uiteindelijk net ons voor te zijn bij de rivier. Je kunt de rivier alleen maar over als je over lange dunne en dikke boomstammen loopt. Zij deden dat heel behendig op blote voeten, zonder hun evenwicht te verliezen. Net voorbij die boomstammen is de waterval en valt het water met geweld tientallen meters naar beneden! Nu komen er vanaf de andere zijde 3 jongens van de brug van boomstammen over. Ook zij doen dat met het grootste gemak. Wij wagen ons er maar niet en lopen stukje terug om via andere kan de waterval te bereiken. Een stenen trap met ongelijke, toch wel gladde treden, leidt ons uiteindelijk naar het uitzicht op de waterval. Terwijl we genieten van het uitzicht van de waterval, zien we in de rivier die 3 jongens, die ons net passeerde op de brug van boomstammen, een visnet aan het spannen in de rivier. Heel mooi om te zien hoe ze dat doen. Ze gaan daarvoor het water in bevestigen het uitgerolde net aan de overkant van de rivier aan een boomstronk of steen. Vervolgens doen ze dat op 3 plaatsen zo. Als ze morgen teruggaan dan zal er wel genoeg vis in zitten om komende dagen te eten. Terug bij het hotel zei die jonge ober die ons een biertje serveerde, dat die jongens van een etnische minderheid afkomstig zijn.

Na het avondeten zijn we op tijd gaan slapen. Morgen om 5.45 uur opstaan voor wederom een mooie dag