Zwemmen bij een waterval! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu Zwemmen bij een waterval! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Zwemmen bij een waterval!

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 November 2013 | Laos, Luang Prabang

We beginnen de dag met een bezoek aan het ethologisch museum Hier maken we kennis met de vele culturen die Laos rijk is. Laos is onderverdeeld in 5 hoofd bevolkingsgroepen. En daaronder is weer een onderverdeling van 49 minderheidsgroepen. In het noorden bijvoorbeeld is de Tibetaanse bevolkingsgroep. Deze groep bestaat weer uit een aantal minderheden. Vroeger mocht iemand alleen maar trouwen met iemand van hun eigen stam. Nu is dat inmiddels opgeheven en mag men ook trouwen met anderen stammen. Elke bevolkingsgroep heeft ook een eigen kledingstijl. Daar hebben we in dit museum ook wat van zien hangen.

Wetenswaardigheidje…. Laotianen stomen rijst in een bamboe basket in een ketel op het vuur. Vervolgens eten ze de rijst uit een kommetje met hun handen.

Na dit bezoek zijn we verder gereden naar een dorpje waar een jongetje katoen aan het spinnen was. Voor we daar aankwamen maakte we een korte stop bij een kudde kabaus (rundersoort) in de rijstvelden. In het dorpje werden we verwelkomd door een groepje kinderen in lokale klederdracht. Natuurlijk even op de foto met hen. Ze bieden allerlei zelfgemaakte handgeweven artikelen aan, zoals armbandjes. De artikelen zijn zelf gemaakt door de bewoners van het dorp.

In Laos heb je dus boeddhisten, maar de minderheden hebben vaak hun eigen spirituele geloof en zijn geen boeddhist. Zij geloven in spirituele krachten.

De tocht voert verder langs de rijstvelden naar de waterval. In het natuurgebied is ook een opvang van Laotiaanse beren. Beren die in gevangenschap hebben gezeten in Laos, hebben hier een plaatsje gekregen. De beren hebben een zwarte kleur en zijn niet al te groot en komen voor in gebieden in het land. Eenmaal bij de waterval maken we een wandeling naar het hoogste punt waar de waterval van honderden meters naar beneden dendert en zo trapsgewijs steeds lager stroomt. Ik heb heerlijk gezwommen in het beetje frisse water!

Na deze verfrissende duik, zijn we terug gereden naar Luang Prabang om de stad te verkennen. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt. Boeren waren op het land bezig om de rijstkorrels uit de halmen te slaan. Mooi om dat zo te zien en even vast te leggen op de foto.

Eenmaal in de stad aangekomen heb ik eerst een smoothie blue berry gedronken met een brownie:). Daarna verder gelopen naar het koninklijk paleis om daar wat mooie foto's te maken. Je komt echt van alles tegen bij zo'n wandeling! Een Laotiaan die aan de straat een soort poffertjes staat te bakken en aanbiedt in een bakje van bananenblad:). Of twee meisjes die een soort van deegbolletjes gevuld met gehakt aan het bereiden zijn. Ze riepen ons naar hen toe zodat we een foto mochten maken. Je vindt echt tal van eetkraampjes aan de straat zo.

Uiteindelijk via de avondmarkt uitgekomen bij een restaurantje aan de Mekong. Waar we onszelf eerst eens even getrakteerd hebben op een lekkere cocktail!. Daarna naar de buren gelopen om daar het diner te nuttigen. Dit adresje werd in de reisgids aangeprezen als een goed restaurant. Nou dat klopte ook wel. Gebakken rijst met cashew noten en gefrituurde loempia’s en pannenkoek met banaan als toetje, het had heerlijk gesmaakt.

Morgen gaan we vroeg vertrekken en op weg naar de volgende bestemming, de hoofdstad van Laos... Vientiane..
Tot morgen weer...

• 23 November 2013 - 16:42

Mieneke:

Hoi Niels, wat kun jij mooi schrijven, ik zou zo wel mee willen.
    Wat doen jullie veel, mooi land en prachtige bevolking.
    Veel plezier en ik blijf je volgen
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012