Dag 16: 30-09-2016 naar Ait ben Haddoud - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 16: 30-09-2016 naar Ait ben Haddoud - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 16: 30-09-2016 naar Ait ben Haddoud

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

30 September 2016 | Marokko, Aït Ben Haddou

Na de lekkere verse pannenkoeken vertrekken we om 9 uur. Nog in Zagora stoppen we even kort bij een plakaat waarop kamelen zijn afgebeeld en de tekst "Tombouctou 52 jours". Dat wil zeggen dat de tocht naar Timboektoe per kameel 52 dagen duurt. We rijden door en komen bij hetzelfde panoramapunt als gisteren. Gelukkig is het vandaag droog en meer helder. Het uitzicht in de vallei is prachtig bedekt met groene palmbomen met aan de achterzijde de bergen. Kwartiertje verder weer een fotostop. Dit keer bij een vervallen oude wachttoren en tevens weer uitzicht over de omgeving. We rijden verder en komen door het plaatsje Tinzoline. Een ezeltje met een flinke baal stro op de rug met moeder en dochtertje ernaast lopend. De Henna planten waarmee ze hier zo'n mooie kunstwerken op de arm maken. We passeren het allemaal. Dan is het tijd voor de koffiestop bij een Kasbah. Een jongetje komt op een ezel naar ons toe gelopen en probeert met een stok het ezeltje in bedwang te houden.

We rijden weer door de bergen heen. De huizen en kasbahs in de dorpjes hebben zandkleurige muren. Veel huizen zijn nog niet afgebouwd. De benedenverdieping is bewoond terwijl de bovenverdieping nog afgemaakt moet worden. De weg is in dit stuk redelijk goed. Hier en daar een omlegging wegens wegwerkzaamheden. Over het algemeen zijn de wegen in Marokko prima te noemen.

We stoppen voor de lunch bij een verlaten vervallen dorp uit de 16e eeuw. In die tijd lag dit dorp aan de karavaans weg naar Timboektoe. In de 16e eeuw leefde hier 1200 mensen (Joden en Berbers tesamen). Nu wonen er nog slechts 23 gezinnen in een paar oude woningen.

We lopen de toegangspoort van het dorp door. De poort is in Arabisch Andalusische stijl gebouwd. Sinds 1988 is het dorp opengesteld voor bezichtiging. In dit dorp zijn ook diverse bekende films opgenomen. Zoals "English Pacient" en ook andere films met Bratt Pitt. We komen in een vertrek waarbij de muren in Cordoba stijl zijn. In deze kasbah leefden drie gezinnen waarbij het Joodse gezin in het midden woonde en de twee Berber gezinnen daarnaast. Het plafond van dit vertrek is gemaakt van oliander en bamboe. De kasbah had zelfs ook een eigen hamman! We lopen naar boven en komen bij de harem. In één vertrek mochten alleen de favoriete vrouwen maar komen. Helemaal beneden is de keuken. Hier werden de maaltijden bereid. De vloer is gemaakt van houten balken met bamboe er overheen. Dat voel je ook als je over de vloer loopt.

De tocht gaat verder door de hoge Atlas. De bus klimt omhoog en stopt bij een uitzichtpunt. Weer ern moment om mooie foto's te maken. Deze keer met behulp van een selfie stick die ik even mocht lenen.

We rijden weer verder door het plaatsje Tarmigte. En vrij snel daarna door een stadje (waarvan de naam mij even ontschoten is). Hier zijn de opnames geweest van o.a. de film "The Gladiator". Een aantal kilometers verder passeren we de filmstudios waar ook een aantal bekende Amerikaanse films zijn opgenomen.

De tocht gaat verder door de bergen en uiteindelijk komen we na een lange reisdag om 17.45u aan in het hotel in Aid Ben Haddou. Om 20u weer heerlijk gegeten en gekaart. Daarna bedje opgezocht!

Morgen vroeg opstaan! Want we hebben het voornemen om een oud dorpje dat de Unesco werelderfgoedlijst staat bij zonsopkomst te bezoeken.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012