Dag 13: 27-09-2016 Wandeling Todra kloof - Reisverslag uit Tabia, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 13: 27-09-2016 Wandeling Todra kloof - Reisverslag uit Tabia, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 13: 27-09-2016 Wandeling Todra kloof

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

27 September 2016 | Marokko, Tabia

Om 9u. starten we vanuit het hotel in Tabia voor een wandeling beneden in de kloof. In het hele gebied hier zijn allemaal kleine moestuintjes waar o.a. doorgeschoten koolsoorten staan. Het is een mooie wandeling over en langs riviertjes over smalle paadjes. Uiteindelijk komen we bij een verlaten dorpje uit. De huizen lijken hier wel op instorten te staan. Flinke scheuren in de lemen huizen. Als we door het dorpje heen zijn, lopen er voor ons vrouwen met grote bossen alfalfa op hun rug gebonden. Eenmaal weer terug, rijden we verder. Op de weg rijdt een wagen met grote balen stro al hellend over de wagen. We rijden door dorpjes in de kloof nu naar het volgend dorpje, Tinghir voor een koffiestop. En tevens om onze lunch in te slaan voor de picknick vanmiddag. De verharde weg voert langs de berghelling van de kloof. Rechts in een riviertje zijn mensen hun kleding met de hand aan het wassen. Weer wat verder loopt een kleurrijk geklede vrouw met een ezeltje langs de weg.

We verlaten het stadje en rijden door een kale vlakte met hier en daar een bosje en de bergen op de achtergrond op weg naar de picknick stop. Midden in een veld met olijfbomen leggen we aan om te lunchen. Ieder zoekt zo zijn plekje onder een olijfboom of in de zon. Het tafelkleed wordt op de grond gelegd en het gekochte eten wordt bereid en uitgestald. Na de picknick lopen we weer naar de weg waar de bus staat.

Aan de overkant van de weg zitten 2 vrouwen onder een boom. Een van hen had een baby in doeken gewikkeld in haar hand. We hadden nog een zak met brood over. Dit hebben we aan hun gegeven. Evenals een fles water en paar bananen. Ze bedankten ons door vriendelijk naar ons te zwaaien en gingen gelijk het brood opeten. Toch weer een goede daad verricht.

We rijden weer verder door het kale landschap en stoppen eindje verder voor een koffiestop bij een restaurant met panorama view. Daarna rijden we door het berggebied langs een prachtige Kashba. Het lijkt wel een kasteeltje. Dit soort bouwwerken staan in deze omgeving nog meer en worden al eeuwen lang door de rijkeren families bewoond. Ze zijn vaak hoog gelegen in de bergen. Stukje verder maken we even een fotostop op een mooi uitzichtpunt.  Uitgesleten bergen in aparte vormen op de achtergrond en het dorpje dat er tussenin ligt. We zijn nu niet ver meer van het hotel in Gorges du Dadès af. Eenmaal ingecheckt is het paar uurtjes relaxen voordat we om 20u aan tafel schuiven voor het diner.

Morgen gaan we een vijf uur durende pittige wandeltocht maken door de dades kloof!

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012