Dag 7: 21-09-2016 Reisdag naar de koningsstad Fez - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 7: 21-09-2016 Reisdag naar de koningsstad Fez - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 7: 21-09-2016 Reisdag naar de koningsstad Fez

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

21 September 2016 | Marokko, Chefchaouene

Het is 8.30u. De zon schijnt uitbundig. De bagage is al in de laadbak van een busje geladen en wij lopen stukje naar beneden waar onze bus staat. We gaan op weg naar de 3e koningsstad van deze reis, Fez! (Fes, zoals de Marokkanen het schrijven). De rit gaat door het beboste gebergte via vele haarspeldbochten. We rijden hoger de bergen in. De toppen van de bergen zijn even in de wolken gehuld. Aan de kant de weg staat een man zijn ezel te bepakken. We naderen het stadje "Ouezzane". Hier kunnen we even de benen strekken en koffie drinken. De rit gaat verder richting Fez. Aan de straatkant lopen kinderen op weg naar school en bepakte ezeltjes met iemand erop. Op het land helpen de ezeltjes de mensen om goederen te transporteren. Het landschap oogt droog en in de verte zien we wat groene bosjes. De riviertjes die we oversteken zijn vaak geen riviertjes. Het water is door de droogte geheel verdwenen. Langzaam verandert het landschap iets in licht glooiend met landbouwgrond aan beide zijden van de weg. De kleur van de akkers verandert ook in lichte zandkleur. We rijden weer tussen de heuvels. Aan de kant van de weg verkopen mensen granaatappels. In 1948 heeft Koning Hassan IV in dit gebied een groot waterreservoir laten bouwen om de bevolking ten allen tijde van water te kunnen voorzien. Het lijkt op een groot meer met helder blauw water. De bergketen op de achtergrond is opgebouwd in verschillende kleuren rood en zandkleur. Het geheel levert een prachtige foto op!

We naderen de lunchplaats. De omgeving is weer even wat groener. Veel olijfbomen langs de weg en mensen die op het land aan het werk zijn. Om 13.15u komen we in de oudste stad van het land aan en checken we in het hotel in. Het hotel bevindt zich in de "nieuwe stad". Volgens de gids is het vooral 's avonds geen veilige stad. Op de boulevard, die wel de Champs Ellyses van Parijs wordt genoemd, wordt dat ook snel duidelijk. Aan beide kanten van de avenue staan 3 militairen met grote geweren opgesteld. Zij houden toezicht over de boulevard. We nemen plaats op een terrasje en bestellen een "nosnos" oftewel een soort capuccino. De koffie smaakt hier prima. Hierna zijn we weer naar hotel even terug gegaan.

In de avond hebben we twee straten verderop wat gegeten. Nog voor dat we daar aankwamen, sprak een mannetje met één kruk ons aan en vroeg waar we vandaan kwamen. Dat mannetje hadden we 2 uurtjes geleden ook al kortstondig gesproken. Hij zij dat hij bij deze winkel werkte en wees met zijn kruk naar de linkerkant. In de shop zou opheffings uitverkoop zijn. Nou vooruit, wij even naar binnen. Al snel had ik door dat dit meneertje niet in dit winkeltje werkte, maar ons probeerde te verleiden om daar wat te kopen, zodat hij wat procenten op kon strijken van de verkoop. Tja zo gaat dat soms hier. Dat hebben we dus niet gedaan en we liepen met een smoes de winkel weer uit om bij het restaurantje verderop plaats te nemen.

Een man met een kar vol met druiven zette zijn kar tegenover in de straat neer. Aan de overkant kwam een medewerker van een ander restaurant een kist vol met druiven uitzoeken. Waarschijnlijk om in de gerechten te verwerken in dat restaurant. Na het eten zijn we weer teruggelopen naar het hotel. Ook wel oplettend en waakzaam om ons heen kijkend. We willen immers niet het slachtoffer van een beroving worden. Vlakbij het hotel hebben we buiten bij een karretje nog wat perziken gekocht.

Morgen gaan we met een gids de oude stad, de Medina van Fez bezoeken.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012