Dag 6: 20-09-2016 Hiking tour Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 6: 20-09-2016 Hiking tour Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 6: 20-09-2016 Hiking tour Chefchaouen

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

20 September 2016 | Marokko, Chefchaouene

Gisteren toen we na het diner terug liepen gingen we de verkeerde kant uit. Ik vroeg aan een vrouw of ze ons kon vertellen hoe we het beste terug naar het hotel konden lopen. We liepen blijkbaar de verkeerde richting in en ze liep ons voor om ons naar het hotel te brengen!. Super vriendelijk! Ze vertelde dat ze hier in de buurt ook op vakantie was. Ze hadden in Chefchaouen hier hun tweede huis. Ze woont normaal in Rabat. Ze bracht ons tot bijna bij het hotel. Het laatste stuk wisten we de weg weer zelf terug te vinden naar het hotel.

Om 8:00u. vertrok ik samen met 10 anderen van onze groep voor de wandeltocht in het berggebied rondom de stad. De gids staat buiten al op ons te wachten. We lopen door de oude stad naar boven en genieten van het mooie uitzicht over de stad. De voettocht voert een gedeelte om de stad heen over smalle rotsige paden. Steeds komen we weer bij een hoger gelegen uitzichtpunt om de stad te aanschouwen.

We lopen langs amandelbomen. De amandelolie is goed voor de huid zo vertelt de gids. Ook vertelt hij dat de twee belangrijkste talen hier Berber en Arabisch zijn. Het is vooral het uitzicht en de vegetatie wat deze wandeling zo bijzonder maakt. De gids breekt een takje op de grond af en laat het ons zien. Het is een soort munt. Het schijnt goed voor de maag te zijn. Stukje verder zien we het oregano plantje en weer wat verder Johannesbrood boom. Ook bomen vol met vijgen zijn er in overvloed. Af en toe lopen er een paar geiten de takjes van de bomen op te eten. Sommige proberen zelfs in de boompjes te klimmen. Maar het belangrijkste (export) product dat hier groeit is Canabis. Oftewel hash. Het is volstrekt illegaal maar het wordt gedoogd door de overheid. Velden vol met deze plantes groeien hier in dit gebied. We lopen zelfs door de planten heen. De geur van wiet, alsof je in Amsterdam loopt, komt je tegemoet. De huizen die in deze omgeving staan zijn geheel van steen gebouwd. Het vroegere huis is nu de schuur waar de dieren verblijven. Het nieuwe huis van steen is er aangebouwd. Door de canabis teelt merk je wel dat de mensen het hier iets beter hebben dan op andere plaatsen. Naast hun huis en op de daken ligt de Canabis te drogen. Het roken in het buitengebied wordt gedoogd, maar in het centrum is het ten strengste verboden.

We lopen weer verder. En passeren een waterput. Een jonge vrouw hijst een emmertje drinkwater uit de put omhoog en geeft een bekertje water aan haar zoontje die naast haar staat. Door de canabis velden lopen we de berg weer af naar de stad. Om 13.15u waren we terug in het hotel. Heel even kwartiertje plat liggen om daarna een lunchplek op te zoeken. We lopen wat naar beneden door de smalle straatjes en vinden daar een leuk restaurantje. Trap omhoog en we komen op het tuinterras dat met bamboe matten bedekt is. We nemen plaats in een nis met uitzicht over de stad. De druiven takken groeien over het dak heen. En op de achtergrond klinkt Arabische muziek. We zitten zo heerlijk hier. Een fijn windje waait door terras heen. Eigenlijk willen we hier niet weg. Het is hier zo heerlijk toeven!

We lopen in een rustig tempo weer door de straatjes richting het marktplein. Soms passeert er een vrouw waarvan haar gezicht en lichaam geheel bedekt is met zwarte kleding. Vaak is ze vergezeld van de man die naast haar loopt. Niet alleen vrouwen met een boerka lopen hier, maar ook vrouwen en kinderen die geheel traditioneel gekleed zijn in Berberstijl. Een kleurijke jurk met een evenzo kleurige hoed met stoffen bolletjes eraan. We lopen door het straatje waar vooral veel handwerkproducten worden gemaakt. Zoals houten voorwerpen en berberkleding. Eindje verder lopen we langs een "bakker". De mensen uit de buurt komen hier hun zelf gemaakte broden en koekjes laten afbakken in de houtgestookte oven hier. De "bakker", een oudere man, wil graag met ons op de foto en laat ons zelfs ook nog een koekje proeven dat net uit de oven kwam. Nou ja... eigenlijk de koekjes van iemand anders dan, haha.

Het is 19:25u we zitten op het plein om hapje te eten. Het gebed galmt uit de luidsprekers van de minaret. De mannen die op het terras aan de thee of water zitten, staan op en lopen de trap van de hoofdingang van de moskee op. De vrouwen gaan aan de zijkant binnen. Nog geen 10 minuten later komen ze weer uit de moskee en nemen ze weer plaats op het terras en kletsen ze gezellig verder. Het plein is mooi verlicht en gezellig druk met mensen die een tafeltje gaan zoeken op te dineren.

Morgen gaan we naar Fez! De 3e koningsstad.

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012