Dag 19: 03-10-2016 naar Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 19: 03-10-2016 naar Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 19: 03-10-2016 naar Essaouira

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

03 Oktober 2016 | Marokko, Essaouira

Het is 9.30u. Het ontbijt hebben we achter de kiezen. Het is tijd om te vertrekken. Het is ook de dag dat we afscheid nemen van de buschauffeur. Nog in de stad stapt hij bij het treinstation uit en krijgen we een andere chauffeur voor de rest van de reis. De rit naar Essaouira is geheel vlak en we rijden sinds 2 weken weer eens op een snelweg (tol). Na de koffiestop rijden we de provincie Essaouira binnen het is nu nog 75km tot we de havenstad bereiken. Het landschap blijft vlak en is kaal met hier en daar een groen struikje.

We rijden door unava een klein stadje. Aanstaande vrijdag 7 oktober zijn de verkiezingen. Veel mensen lopen op straat en staan in groepjes in auto's om hun partij te promoten.

41km voor Essaouira stoppen we even aan de kant van de weg omdat er een aantal geiten in een Argan boom zitten. Ze zijn de boom ingeklommen en eten de blaadjes op. Deze streek staat bekend om zijn Argan olie. Dat gemaakt wordt van de olijven van de Argan boom. Stukje verder bezoeken we een argan fabriekje. Dit fabriekje is opgezet voor een goed doel. De mensen die hier de olijven pellen, zijn allemaal gescheiden vrouwen. Zij worden met dit project geholpen om een beter bestaan te hebben.

Na dit bezoekje rijden we verder. We zijn nog slechts een kwartiertje van Essaouira af. Of zo zoals de Portugese naam is "Mogador". Betekent "vieze stad". De havenstad is ook een prima bestemming om te surfen. Net voor we in de stad zijn, maken we nog even een fotostop bij een uitzichtpunt over de stad. De temperatuur hier is beduidend frisser aan de kust. Maar met de zon erbij is het heerlijk! Eenmaal in het hotel aangekomen, gaan we eerst even lunchen bij een strandtent met uitzicht op de Atlantische oceaan.

Om 16u. start de rondwandeling o.l.v. onze lokale gids Naima door de stad. We lopen langs de haven, de twee wachttorens, die qua bouwstijl doen denken aan de Belem toren in Lissabon. In de haven ligt vol met blauwe vissersbootjes. De bootjes zijn zo ontworpen dat ze slechte weersomstandigheden kunnen doorstaan.. Vissers zijn bezig hun visnetten in gereedheid te brengen. We lopen door de havenpoort verder de stad in en komen in de Medina. De straatjes zijn smal en sfeervol. Naima laat ons het authentieke Essaouira zien. Zo lopen we o.a. langs een pleintje in de stad met veel mensen die in een grote circel staan. Er blijkt een veiling van allerlei spullen aan de gang te zijn. In de circel loopt een man met een rode boxershort in zijn hand te zwaaien. Hij lijkt een bedrag te noemen. Omstanders steken hun hand op om het bod te accepteren. Na de rondtour zijn we teruggelopen naar het hotel.

's-Avonds zijn we gezellig gaan dineren in de stad.

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012