Dag 17: 01-10-2016 Op weg naar Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 17: 01-10-2016 Op weg naar Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 17: 01-10-2016 Op weg naar Marrakesh

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 Oktober 2016 | Marokko, Marrakesh

Het is 5.30u. Buiten is het pikkedonker. Het is tijd om op te staan. Om 6u. hadden we met z'n vieren afgesproken om de zonsopkomst te gaan aanschouwen boven op de berg van het dorpje Ait Ben Haddou.

We hadden om 6u in de hal van het hotel afgesproken om vandaar samen te gaan lopen. Het was al een hele ervaring om uberhaupt daar te komen. Nergens in het hotel brande licht. Dus maar effe licht van de telefoon aan doen... en in slow tempo de uitgang zien te vinden.

Het dorpje Ait Ben Haddou staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. Overdag is het heel toeristisch hier. Zo vroeg in de ochtend lijkt het uitgestorven. Dat maakt het wel meer speciaal. We lopen het hotel uit, de weg af met zaklampjes in de hand. Het is super stil. Je hoort alleen de voetstappen van een Berber die achter ons loopt. We slaan het pad in dat omhoog leidt naar het hoogste punt van het dorp. Het is aardedonker. Met de zaklampjes kunnen we het padh gelukkig volgen. Ineens horen we een krakende deur, zo lijkt het. Het is het geluid van een ezel die hard I AAAAA roept van achter die deur. Enigsinds verschrikt lopen we hoger het pad op tussen de verlaten huizen. Eenmaal boven op de top van de berg staat een kleine moskee. We zoeken een plekje op wat keien en wachten tot de zon gaat opkomen. De lucht wordt steeds wat lichter. Ook om ons heen begint het dorp beneden meer zichtbaar te worden. Het is een zonsopkomst die we niet snel zullen vergeten. Inmiddels is het 7.30u en een stuk lichter. We besluiten de berg weer af te lopen en het dorpje te verlaten. Op de lange brug beneden zagen we de volle zon in een circel boven de berg uitkomen. Weer terug in het hotel hebben we maar gelijk ontbeten om daarna op de kamer nog even te relaxen.

Om 10u vertrokken we naar Marrakech. De rit voert weer door hoge Atlas bergen heen. Na de koffiestop verandert het landschap. Nog steeds bergen. Maar de bergen worden hoger. Mensen bouwen hun huizen hier tegen de berghelling aan en creeeren terrassen. De berghellingen zijn mooi groen gekleurd. Hoe hoger we rijden, hoe mooier het uitzicht wordt. Naar benedend kijkend zien de oude Karavaans weg liggen die werd gebruikt in de 12e eeuw. We bereiken het hoogste punt. 2.260 meter en maken even kort een fotostop. Vanaf hier dalen we al slingerend naar beneden. Dat levert "allemachtig prachtige" vergezichten op. Deze term wordt door vrijwel elke verkoper gebruikt om ons "Hollanders" aan te spreken..

We komen aan bij de lunchplek en nemen plaats op het terras met een mooi uitzicht over de bergen. Om 15u vervolgen we onze weg voor de laatste 60 km naar Marrakech. Een kilometer of 20 voor de eindbestemming, laten we de bergen achter ons en rijden we door een vlakke en groene omgeving. Het verkeer wordt drukker. Evenals de bebouwing om ons heen. We zijn bijna gearriveerd op de plaats van bestemming. De weg waar we nu op rijden is zelfs verboden voor paard en wagen. Zo zien we op een verkeersbord langs de weg.

Marrakech is de vierde koningsstad die we een bezoek brengen. Het bestaat uit de oude ommuurde stad (medina) en de nieuwe stad, waar ons hotel ligt. Men noemt de stad ook wel "city of fun". Veel entertainment, shopping malls en uitgaansgelegenheden. Het is ook een van de duurste steden van Marokko. Het is inmiddels 16u en de temperatuurmeter geeft 36 graden aan. Hotjes dus!

Even de tassen op de kamer zetten en dan op verkenning gaan in de stad. We hadden het idee om de aangelegde tuin te bekijken. Echter deze bleek nog naar een half uur open te zijn. We zijn doorgelopen naar de Medina. Marrakech is een super drukke stad! Dat komt ook wel omdat we de rust van de afgelopen twee weken in het berggebied gewend waren. We lopen door de souks. Je kijkt je ogen uit.. wat een drukte en wat een keus aan winkeltjes bij elkaar! Een kapper naast een nougatkraam, fruit, vlees. Brommers en fietsers die erdoorheen pogen te gaan. Marrakech leeft! Eenmaal op het centrale plein wemelt het van de mensen. Midden op het plein zijn straatartiesten de mensen aan het vermaken. We lopen via de hoofdweg weer terug naar het hotel. 's-avonds hebben we met zijn allen heerlijk genoten op een terras buiten in de stad.

Om 23u..was het echt bedtijd! Morgen gaan we Marrakech verkennen.

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012