Dag 1: Toerist in eigen land - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 1: Toerist in eigen land - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 1: Toerist in eigen land

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

15 September 2016 | Nederland, Amsterdam

Today sightseeing Amsterdam!... Om 9.30u zijn we met de trein naar Schiphol gegaan. Om van daaruit met de bus shuttle service naar het Van de Valk hotel Schiphol te rijden. Omdat we om 11:30u al in het hotel waren, konden we waarschijnlijk niet meteen in de hotelkamer. Maar de receptionist deed zijn best om de kamer al gereed te maken. Uiteindelijk had hij een grotere kamer met terras en zitje voor ons geregeld. En dat zonder extra kosten!

Even uitrusten en tevens lunchen op ons terrasje om daarna weer met de shuttle service richting Schiphol te gaan. Het was inmiddels over 13u toen we op CS Amsterdam aankwamen. Vanmiddag staat een bezoek aan het Rijksmuseum op het programma. In dit vernieuwde museum ben ik nog niet geweest. Het gebouw alleen al is van binnen en van buiten prachtig. We hebben als eerste de Hollandse glorie van welleer bewonderd. Waaronder de "Nachtwacht" van Rembrandt.

Om 17u zijn we richting de Jordaan gelopen om daar bij het Afghaans restaurant "Mantoe" een verrassingsdiner voorgeschoteld te krijgen. Maar voordat we daar aankomen, nemen we eerst nog even plaats op het terras van het Indonesisch café "de Posthoorn". In het Amsterdamse straatbeeld zie je heel wat voorbij komen. Zo zien we Jaap Jongbloed, bekend van tv programma "Tros Vermist" in een grote zwarte Mishubishu jeep voorbij rijden. Even later blijkt hij naast het café te wonen waar wij nu zitten. Met in zijn armen een boodschappentas en een pak keukenrollen, zoekt hij naar zijn huissleutels in de tas. Waarop mijn pa oneens zegt: "Je moet ook gewoon je boodschappen doen he...". Jaap lacht en zegt "ja dat geldt ook voor mij inderdaad" Inmiddels had hij zijn sleutel gevonden en ging zijn grachtenwoning binnen.

Nog geen vijf minuten later fiets Loes Lucca voorbij (o.a. bekens van Schaap met de vijf poten). Ach het is Mokum.. hier kom je natuurlijk wel meer "bekenden" tegen.

Het is bijna 17.30u en we lopen weer verder via het Vondelpark en door de grachtengordel naar ons dineradres in de Jordaan.

Iets over 18u komen we bij het Afghaans restaurant "Mantoe" aan. Ze noemen zich ook wel "de Afghaan in de Jordaan" Binnen zit nog niemand. We zijn redelijk vroeg. Het uitgaansleven komt hier pas wat later op gang. Vriendelijk worden we begroet en buiten op de stoep nemen we plaats aan een tafeltje in dit vrij rustige straatje in de Jordaan. Naast ons neemt een Amerikaanse plaats. Zij komt hier wel vaker hapje eten na haar werk, zo gaf ze aan. Stilletjes aan lopen er meer mensen binnen. Liefst willen ze buiten zitten. Begrijpelijk, want het is heerlijk warm weer. Echter er staan maar 2 tafeltjes buiten. Dat is geen probleem, want ze verplaatsen gewoon een tafeltje van binnen naar buiten. Zo nemen 2 Amsterdamse gasten plaats aan een tafeltje dat op de weg wordt gezet. Tjaaa dat kan hier gewoon. De proef wordt al snel op de som genomen, want een dikke Cadilac rijdt het straatje in en kan maar net langs het tafeltje zijn doorgang vinden.

De eigenaar neemt de bestelling op. We gaan voor het verrassingsmenu waar we allerlei tradiotionele gerechten voorgeschoteld gaan krijgen. Hij vertelt dat hij samen met zijn zus het restautant heeft en vraagt waar wij vandaan komen. En waarempel hij kent ons dorp. Hun hele familie heeft er enkele jaren gewoond. En later zijn ze naar Amsterdam vertrokken om daar dit restautant te beginnen. Dat is al weer 20 jaar geleden.

Het eten smaakt echt heerlijk, samen met en karafje rosé. De derde BN'er loopt loopt nu voorbij, actrice Margreet Blanken (Dr. Tinus). De jongens die op straat aan het tafeltje zitten dollen een beetje met de serveerster. Ze blijken elkaar goed te kennen.

Het is inmiddels donker. We lopen via de gezellig drukke Jordanese straatjes waar de terrasjes overvol zitten, terug naar het CS Amsterdam. Van hieruit weer naar Schiphol en met de shuttlebus weer naar het hotel. Aan de bar nemen we daar nog een afsluitend drankje van de dag.

Morgen vertrekken we om 10:20u naar Casablanca!

Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012