Dag 21: 31-10-2014 bergje op naar de Doi Inthanon‏ - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 21: 31-10-2014 bergje op naar de Doi Inthanon‏ - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 21: 31-10-2014 bergje op naar de Doi Inthanon‏

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

31 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Om 8.15 uur zijn we vertrokken met z’n 14en op weg naar de Doi Inthanon tempel. Robbert en Phung gingen ook mee. Dus ons hele ‘groepje’ was bijna compleet. De plek die we gaan bezoeken kan ‘s nachts erg koud zijn. Afgelopen nacht was het er slechts +3 graden. Niet zo vreemd overigens, we gaan ook een berg op waarvan de top op 2565 meter ligt. Wel aan te raden is om een jas mee te nemen!

We rijden eerst ruim een half uur de stad uit en daarna verlaten we de doorgaande weg en rijden we een binnenweg op die bergopwaarts gaat richting de Doi Inthanon. Het landschap bestaat voornamelijk uit landbouwgrond en met name rijstvelden langs de weg. We passeren een pick-up met achterin wat mensen. Een ervan ligt languit nog van haar nachtrust te genieten. Waarschijnlijk zijn ze op weg naar hun werk. Voor ons, nog in de wolken gehuld, rijden we richting de voet van de berg. We komen aan bij de entree van het Nationale Park. Na kaartjes gekocht te hebben kunnen we verder. Buiten staan vrouwen bloemen en fruit te verkopen aan toeristen die er belangstelling voor hebben. Al slingerend omhoog, rijden we de berg verder op. Halverwege maken we een stop en nemen we een kijkje bij de 1e waterval. De voorkant is mooi om te zien. Om de waterval van een andere zijde dan de voorkant te bekijken, klimmen we een stukje omhoog over een smal pad met hier en daar wat keien voor een mooi uitzichtpunt op de zijkant van de waterval . Daarna hebben we wel een koffie verdiend. Want van al dat geklim krijg je wel dorst. Aan de voet van de waterval ligt de koffiecorner en daar hebben we even genoten van een bakje koffie (in mijn geval een “Iced Mocha”). Toen we wilde afrekenen was de juffrouw achter de koffiebar plots weg. Even later kwam ze langsgelopen met 2 hondjes aan de riem. Tjaa die moesten even uitgelaten worden.

We rijden weer verder omhoog en komen langs het dorpje Ban Mae Klang Luang. Het dorpje is omringt met rijstvelden. Stukje verder maken we nog een stop om even tussen de rijstvelden een foto te maken. We nemen weer plaats in het busje en rijden naar de top van de berg waar de tempel staat. De weg gaat steeds verder omhoog en dat voel je ook aan je oren. We zien de tempel stukje verderop al boven de boomtoppen uitsteken. Maar we hebben nog een kilometer over de slingerweg te gaan. Links van de weg hebben we een prachtig overzicht over het dal dat in de wolken gehuld is. Boven op de berg is de temperatuur gezakt van bijna 30 graden naar 16 graden. Een stuk frisser dan beneden dus. Een vest of jas aan voelt wel wat prettiger. We gaan een korte wandeling maken als we boven zijn. Omdat we zo hoog zitten kun je last hebben van je ademhaling als je te snel wilt gaan. Dus lekker relaxed lopen is aan te bevelen. De weg blijft stijgen. De zon is inmiddels achter de wolken verdwenen. Een grijs dek van wolken hangt boven ons. Uiteindelijk is het boven jammer genoeg te mistig om een mooie foto te maken. We lopen een 150m nog iets verder omhoog en komen aan bij “The highest spot in Thailand”. De lucht is vochtig en de bomen zijn bedekt met een dikke groene moslaag. We dalen de berg weer een stukje af door het mistige en grijze landschap en kijken links en rechts in het groene dal. Daarna weer een klein stukje omhoog en we komen bij de Doi Inthanon tempel aan. Er liggen 2 tempels tegenover elkaar. En beide tempels kun je alleen bereiken door de trappen ervoor op te lopen. Maar er is ook een roltrap! Ik neem de roltrap om boven bij de tempel Phra Maha Dhatu Chedi te komen. Deze tempel is in 1993 officieel geopend door de koningin onder supervisie van de huidige koning Bhumibol. Je kan boven helemaal om de tempel heen lopen en bij helder weer heb je een schitterend vergezicht over de wijde omgeving. Nu is er helaas veel bewolking. Maar dan nog geeft het een mooi contrast. Onder een heiig beeld van de bergachtige groene omgeving met daarboven een donkere wolkenmassa. Boven bij de tweede tempel had je een nog mooier uitzicht over de wijde omgeving. Laag hangende donkere wolken waaiden voorbij in het dal. Af en toe kwam er een vlaag richting de tempel. Het tempelcomplex is in 900 dagen gebouwd en het heeft 135 miljoen bath gekost (40 bath = 1 euro). Deels is het gefinancierd door de Thaise luchtmacht en deels de bevolking.

We dalen in een slakkengangetje de berg weer af. De bochten zijn soms scherp en het stijgingspercentage is soms ook behoorlijk groot. Een enkeling waagt zich per wielrenfiets de berg om te gaan. Echt snel komen ze niet vooruit. Eindje verderop maken we een stop bij een lokale markt. Hier heb ik Thaise Arabica koffie gekocht.

Klein eindje verder komen we bij het Doi Inthanon NP en de Mae Klang waterval. De waterval bestaat uit een rotspartij vanwaar het water met geweld afstroomt. Boven de waterval vliegen vele libellen in de lucht. Het water loopt vervolgens via lager gelegen rotsen naar het lager gelegen deel. In dat gedeelte van de rivier liggen aan de waterkant bamboe vlonders. Hier kun je gebruik van maken om lekker op te gaan lunchen aan het water.

Het is inmiddels half zes. De tijd vliegt vandaag, maar we hebben alles op ons gemak gedaan. Het is tenslotte vakantie. Nog een klein uurtje rijden naar het hotel. Nou ja dat duurde iets langer omdat de chauffeur een beetje om is gereden en omdat het gewoon druk was toen we in de stad kwamen. Maar goed we zijn terug in Chiang Mai gekomen. Een gedeelte van ons groepje ging eten bij MK restaurant en wij gaan op zoek naar een restaurantje op de Night Bazaar.

Na het eten lopen we ook nog even over de Night Bazaar om wat souvenirs te scoren. We lopen langs een straatje waar enkele extravagant verkleedde ladyboys staan te pronken in hun vrouwelijke outfit. Ze voeren vlakbij elke avond een cabaretshow op waar je heen kan gaan. We lopen weer verder de markt op om vervolgens weer richting ons hotel te gaan. Hier drinken we nog even een ijskoffie en dan is het tijd om te gaan slapen. Ondanks dat het Halloween vandaag is en er ’s avonds volop te beleven valt in het nachtleven van Chiang Mai, gaan wij ons bedje toch maar opzoeken.

Robbert en Phung, hartstikke bedankt voor deze fantastisch mooie dag!!

Morgen vertrekken we al vroeg naar het Elephants Nature Park. Een park waar mishandelde en zieke olifanten worden opgevangen om ze een beter leven te geven.
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012