Dag 13: 23-10-2014 1e dag trekking NP Kao Yai‏ - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 13: 23-10-2014 1e dag trekking NP Kao Yai‏ - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 13: 23-10-2014 1e dag trekking NP Kao Yai‏

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

23 Oktober 2014 | Thailand, Pak Chong

Het is 7 uur, tijd om op te staan. Na het ontbijt zijn we weer in de laadruimte van de Landrover gaan zitten. We rijden in een rustig tempo, met voor ons de bergwand met laaghangende wolken, over de berg.

We gaan vandaag een natuur trektocht maken en hopelijk heel wat dieren zien. We komen bij de entree van het Khao Yai NP en rijden de poort binnen. De bomen lijken steeds hoger te worden. We klimmen de weg omhoog en zien links van ons steeds wat dieper de afgrond. Bijna naderen we het wolkendek dat we van beneden af zagen. Dit is ook het gebied waar de olifanten in het wild loslopen. Die hopen we vandaag of morgen nog tegen te komen. Het zonnetje probeert stilletjes aan door de wolken heen te komen. Bijna zijn we op de top van de berg, ruim 700 meter hoogte. Hier is een mooi uitzichtpunt over de vallei. Maar de eigenlijke reden waarom we hier stoppen is dat we op deze plek twee groene stoffen zakken krijgen uitgereikt. Deze moeten we om onze voeten heen doen en dan de schoenen pas aan. Dit is om ons te beschermen tegen bloedzuigers tijdens de tocht door het regenwoud! We rijden nog verder omhoog door het dichtbeboste regenwoud. Plots stoppen we... de gids heeft een slang gezien. Een grijze slang, in Nederland noemen we die een twijgslang. De grijze slang is volgens onze gids niet giftig, alleen zal een bijt wel even zeer doen. We mogen de slang even voelen. Iets verder lopen er Makaak apen op de weg. De omgeving is groen en glooiend en het wachten is op het volgende dier wat we tegenkomen. Een grote eekhoorn wordt hoog in de boom gespot! Met een telescoop kunnen het beestje nog beter zien. De eekhoorns leven voornamelijk op een hoogte van 500 meter omdat de ze anders gevaar lopen dat de lokale bevolking de diertjes neerschiet.

We komen aan bij het bezoekerscentrum van NP Khao Yai. Hier kunnen meer te weten komen welke diersoorten hier allemaal leven. Er is een tijger opgezet die afgemaakt is omdat hij twee mensen gedood had. Er staan nog meer geraamten van dieren die hier opgezet, zoals een bizon.

Na de koffie laat de gids ons nog een eekhoorn hoog in de boom zien die vruchten van de boom zit te eten. Weer een stukje verder zien we een groene hagedis en een zeer giftige groene cobra van heel dichtbij! Schitterend om te zien! Als je door deze slang gebeten wordt dan moet je binnen het uur in het ziekenhuis zijn, anders wordt het je dood. Zonder een gids loop je heel makkelijk al dit moois zo voorbij. Je hebt er gewoon geen erg in door al die schutkleuren in de natuur.

Tijd om weer eindje verder te rijden alvorens we beginnen met de 2 uur durende jungle tocht. We gaan vast nog veel meer zien:)! We gaan de weg af en stappen een muurtje over en lopen zo het dichtbegroeide regenwoud in. Een kameleon!! is het eerste wat we zien. De gids pakt het diertje met zijn mooie groene schutkleur in zijn hadden zodat we het beter kunnen bekijken. Ietsje verder zien we een kolonie termieten lopen vanaf de grond op een boom en een spin op de grond zitten. paddenstoelen groeien hier ook in het vochtige klimaat. In de lucht hoor je het geluid van vogels en krekels. Vele vlindersoorten komen hier ook voor. Door de telescoop kan ik mooi een foto maken van een vlinder. Het regenwoud kent ook vele grote bomen. Een ervan is de Magnolia. Daar lopen we nu recht tegen aan. Op zoek naar de witte gibbon, lopen we door de glibberige kleigrond. Je hoort de witte gibbon apen in de verte gillen. De gibbons springen hoog in de boom van de ene boom naar de andere. Kleine en grote aapjes. Ze komen nooit op de grond. Want dat is te gevaarlijk. Mensen en slangen zijn vooral hun vijanden. Ze leven van bladeren, vruchten en water dat op de bladeren zit.

Een stukje terug komen we langs een hele zwerm bijen die hun nest tegen een boom hebben. De gids vertelt ons dat deze bijen niet steken maar alleen maar honing maken. Onderweg lopen we bijna in olifanten stront. Die komen dus ook gewoon door dit dichtbeboste regenwoud trekken. We hopen er vandaag of morgen nog tegen te komen. We lopen nog een stukje door en zien een andere gids met wat mensen eromheen naar de grond kijken. Er zit een schorpioen op de grond! Dit beestje is giftig en kan zelfs dodelijk zijn. De schorpioen zit stil op de grond totdat hij even een snelle beweging maakt en het hele groepje achteruit springt. Wij komen erbij en de gids pakt het diertje bij de staart op en vraagt wie het op zijn arm wil laten lopen. Tja hmm niet iedereen zij gelijk kom maar, maar als je rustig bent zal het diertje je ook niks doen. Uiteindelijk heeft ie even op mijn arm mogen lopen. Je voelt de pootjes prikken op je arm bij elke stap dat het beestje zet. Heel apart gevoel is dat. We lopen weer verder en laten het andere groepje achter ons. Verderop lopen we langs een hele grote boom omringt door soort van boomwortels die helemaal naar de nok van de boom zijn geklommen. Het bleken parasieten te zijn die de boom aantasten. We lopen nog wat verder over de glibberige paden en zien dan een hele dikke worm, soort duizendpoot langs een boom omhoog kruipen. Onze gids vertelt dat deze worm niet gevaarlijk is en hij mocht even over mijn hand lopen. De voettocht gaat verder en we zien in de lucht boven de boomtoppen een neushoornvogel vliegen. Deze vogels hebben spanwijdte van wel anderhalve meter. Misschien dat we hem later nog eens ergens wat dichterbij gaan zien.

Het is bijna 13u. Tijd om te gaan lunchen. Stilletjes aan komen we het regenwoud weer uit en zien we de weg. De auto rijdt weer langzaam naar het lunchadres in de hoop onderweg wat dieren te spotten. Bijna hadden we een neushoornvogel op de foto, ware het niet dat hij juist wegvloog op het moment dat we hem wilde vastleggen:)... maar er komen er vast nog meer….. En inderdaad, stukje verderop zien we er in de verte 5 vliegen over de boomtoppen. Nu nog hopen dat we er een van dichtbij kunnen vastleggen.

Na de lunch (Chicken Curry) hebben we de route wordt weer voortgezet. De lucht begint wat van kleur te veranderen. Voorbode voor regen misschien? Rechts van de weg loopt een hertje over het grasveld. We rijden nu naar de Haew Suwat Waterfall. Bij aankomst is het 200 meter trapjes naar beneden lopen tot aan de voet van de waterval. En dan weer trappen op om de waterval van bovenaf ook te kunnen fotograferen.

We rijden weer verder. Een fris windje waait door de auto heen. Het is met +/- 25 graden en weinig zon een fijne temperatuur vandaag. We hopen nu olifanten te gaan zien. Een auto voor ons zet zijn gevarenlichten aan. Dat betekent dat er dieren op de weg lopen. Een hele kolonie makaak apen verspert de weg. In een langzaam tempo rijden we langs de apen. De olifanten kunnen niet ver weg zijn, want langs de kant van de weg liggen allemaal olifantenvlaaien:).... maar ja nu moeten we ze nog wel tegenkomen. We dalen de weg naar beneden en het wordt frisser en nevelig tussen de bomen. De lucht voelt klam aan. De gids draait de auto weer en we rijden weer terug. Het is jammer nog geen olifanten gezien helaas. Wel weer die kolonie apen op de weg terug. Die komen daar omdat mensen de beestjes (helaas) voeren.

We zijn weer terug bij het bezoekerscentrum aangekomen om 18u eten we in het naast gelegen restaurant en daarna gaan we om 18.30u. de night safari doen. Het is inmiddels pikdonker geworden. We stappen samen met de gids de open auto weer in. Ook gaat er nog iemand mee die de sterke zaklamp op de auto bedient. We gaan het park weer in en zien al snel herten lopen, Even later loopt er een soort katachtig roofdier met jongen bij zich in het donkere regenwoud. Als de lamp bij schijnt kunnen we dat goed aanschouwen. Nog een stukje verder zien er een uil een slang te goed doen. Heel mooi omdat zo te kunnen zien. Foto’s maken lukt helaas niet, daar is het te donker voor.

Het is weer tijd om terug te keren. We eten onderweg nog ergens gebakken rijst en rijden dan terug naar onze cottage. Het was een dag vol indrukken! Morgen nog een dag in Khao Yai! Benieuwd wat we dan gaan meemaken!

• 23 Oktober 2014 - 18:21

Rea Bergmans:

Wat een fascinerende jungle tocht. Stoer van jou, Niels, om die giftige schorpioen op je arm te laten lopen. Mijn sterrenbeeld is schorpioen, maar ik ben niet giftig. Misschien soms wel een stekelige opmerking :-). Weet je ook waarom ze de eekhoorntjes afschieten? En wat voor soort eekhoorntjes zie je daar? 'Onze" bruine? In de Warande in Tilburg leven nog eekhoorntjes, grijs van kleur met streepjes over de rug. Zijn ooit ontsnapt uit de dierentuin die aan de Bredaseweg lag.
    Geniet van jouw verhalen en bekijk de foto's op facebook. Ik wens jullie nog een mooie tocht. Groetjes. Rea
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012