Dag 9: 19-10-2014 Weer terug naar Chiang Mai‏ - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 9: 19-10-2014 Weer terug naar Chiang Mai‏ - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 9: 19-10-2014 Weer terug naar Chiang Mai‏

Door: Niels Peters

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Het is 8.00 u, tijd om te vertrekken richting Chiang Mai. Maar niet voordat we heerlijk ontbeten hebben in het hotel. Als eerste gaan we vandaag de witte tempel Wat Rong Khun. bezoeken. Dit tempelcomplex is zo'n 20 jaar geleden gebouwd door een Thaise man. Het is geheel eigendom van hem. De eigenaar vraagt niet om donaties, maar door verkoop van ansichtkaarten voorzien van stempel en verkoop souvenirs, wordt geld gegenereerd om de tempel beetje bij beetje steeds verder af te bouwen. Want alleen de hoofdtempel is nu af en is geheel wit en rijkelijk versierd met allerlei ornamenten. Echt heel apart om te zien! Dit jaar is de tempel flink beschadigd geraakt door een aardbeving. Dat is ook nog duidelijk zichtbaar als we naar de tempel kijken. De leien dakbedekking is er voor een deel afgevallen en de torentjes zijn afgebroken. Ook binnen waren ze met restauratie werkzaamheden bezig.

Naast de hoofdtempel stonden nog meer gebouwen die bij het complex horen. Een toilethuis van bladgoud en een crematorium speciaal voor de eigenaar gebouwd in dezelfde stijl als de hoofdtempel. Echt heel bizar! Bij een van de souvenirkraampjes stond een vrouw cd's te verkopen met traditionele Thaise muziek door haarzelf, haar man en dochter gespeeld en gezongen. Een cd kopen hoort er dan natuurlijk bij.

We rijden 15 km verder en komen dan bij de Khunkorn Waterval. We lopen dwars door de jungle omhoog over steile paden met rechts de afgrond en aan beide zijden bamboe en bomen met grote bladeren. Zoals je je jungle eigenlijk voorstelt nog voordat je het ooit gezien hebt. Het is een hele klim naar boven. Die 1,5 kilometer lijkt dichtbij, maar door al die hoogteverschillen en riviertjes die je over moet steken is dat nog best een heel stuk! Maar uiteindelijk is de waterval zeker de moeite waard! Het water dendert van 70 meter hoogte naar beneden. Als je voor de waterval staat, kun je ook nog naar beneden lopen. De wind waait dan het afvallende water heerlijk in je gezicht. Daarna zijn we dezelfde weg weer terug gelopen. Ik kom een Thaise familie tegen die vragen mij of het nog ver lopen is... Voor hun is dit natuurlijk ook een hele klim.

Om 11.30u rijden we een uurtje verder langs lychie en groene rijstvelden naar de lunchstop.
Na de lunch rijden we naar een adresje waar we door de gids op koffie worden getrakteerd. Kennelijk hebben we te goedkoop gegeten tijdens de lunch. Ze wilde ons daarom nog op koffie trakteren. We kwamen aan bij Cabbage & Condoms souvenir en koffieshop. Er hingen schilderijen aan de muur gemaakt van condooms. En poppen aangekleed met condoomkleding. Binnen kon je allerlei souvenirs kopen. Grappig om te zien!

Het is 14.30u en nog 80 km voor we in Chiang Mai aankomen. De volgende stop is bij een hot spring. Hier kunnen we onze voeten even in een warm bad laten uitrusten in het thermale bad.

Op weg naar een zijdefabriek... nou ja de uitleg is ons bespaard gebleven. Dat hebben we immers al meerdere keren gezien. Maar shoppen is er wel gelukt.

Rond 17.30u kwamen we in het hotel aan. We hebben afscheid genomen van onze reisleidster en chauffeur en daarna even opfrissen om vervolgens naar het centrum van Chiang Mai te lopen om een hapje te gaan eten. We liepen richting de Sunday market. Net daarvoor kwamen we langs een restaurant met een Duitse menukaart. Buiten zat een man en hij was duidelijk verlegen om een praatje. Hij vertelde dat hij uit Lesotho kwam (voor diegene die het niet weten, dat is een koninkrijkje midden in Zuid-Afrika). Hij was hier deels voor vakantie en deels voor zaken in Azië. We mochten plaats nemen aan zijn tafel en zo hebben gezellig met hem gekletst.

Tegen 8 uur had ik afgesproken met May. Zij heeft ons de Sunday market laten zien. Lang hebben we er niet gelopen, zo druk was het daar!. Alleen maar kraampjes met souvenir artikelen. Zij vond het ook niet echt fijn. We zijn teruggelopen tot aan bijna de ingang en hebben in een café buiten op het terras genoten van cocktails met live muziek!

Tegen elven hebben we afscheid genomen en zijn weer naar het hotel gelopen. Morgen vliegen we weer naar Bangkok. En van daaruit rijden we naar Ayuttaya.

• 19 Oktober 2014 - 20:34

Marian:

Ooo zo herkenbaar! De market en andere dingen...ik wil ook weer terug! Leuk hoor!
Niels

Hoi allemaal, Leuk dat je mijn reisverslagen lezen! :)

Actief sinds 07 Okt. 2012