Dag 20: 30-10-2014‏ Kajakken op de rivier! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu Dag 20: 30-10-2014‏ Kajakken op de rivier! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Niels Peters - WaarBenJij.nu

Dag 20: 30-10-2014‏ Kajakken op de rivier!

30 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Voor je het weet zit je al aan dag 20! We zijn nog maar 5 dagen in Thailand en dan zit het er voor ons helaas weer op. Maar zover is het nog niet. Er staat nog genoeg op het programma.

Enkele mensen hadden een relax dagje vandaag en een gedeelte van de groep, waaronder ik, gingen kajakken. Nu heb ik nog nooit gekajakt, dus hoop maar dat we het droog houden. Het lijkt mij in ieder geval lijkt mij leuk om te doen. De tocht zal gaan over de rivier buiten Chiang Mai. Het is een rustige tocht van 16 km met de stroming van de rivier mee.

Na het ontbijt worden we om 8.15 uur in de lobby van het hotel opgehaald. We stappen net als gisteren weer in een open taxi en rijden eerst langs een ander hotel nog om een “Aussie” op te halen. De man van 67 stelt zich voor. Hij wil graag moeilijkheidsgraad A doen en zegt al veel ervaring te hebben. Nou wij doen toch echt de meeste makkelijke tocht (categorie D), waar zo weinig mogelijk risico gelopen wordt. Binnen een paar minuutjes komen we bij het bureautje dat de tochten verzorgd. Binnen krijgen we uitleg en een reddingsvest uitgereikt. Na deze korte instructie heb je nog de gelegenheid om een pet te kopen. Die misschien wel eens hard nodig kan zijn met de volle zon op de hoofd.

We gaan de taxi weer in en even later maken we nog een stop bij “7Eleven” om wat eten en drinken te kopen. In een uurtje rijden we de stad uit, op weg naar de kajak boten. Deze liggen in de bush verscholen. De trailer met de kajakken wordt aan de taxi gekoppeld en we rijden nu in een klein kwartiertje naar de opstapplaats aan de rivier.

De boten worden een voor een vanaf de kant naar beneden geschoven, tot ze in het water liggen. De instructeur houdt de boten ook vast zodat we niet per ongeluk een misstap maken en zo in het water belanden. Het opstappen is al een hele happening. Niemand voelde zich direct geroepen om als eerste vanaf het bospad naar de waterkant te lopen om plaats te nemen in de kajak. De instructeur had ons uitgelegd op welke manier we het beste de koot in kunnen gaan. Mijn schoenen heb ik maar uitgedaan en in de bus gelaten. Want om de boor in te komen moet je een stuk in de rivier staan om vervolgens in de boot te komen. Ik zag dat de voorgaande goed het water ingingen, dus ik heb het er ook maar op gewaagd. Zodra je zit moesten we tegen de stroming op peddelen en dan aan de kant even wachten. Als iedereen in de bood zit, gaan we de tocht beginnen.

Het peddelen lukte aardig, maar was wel te voelen in je armen en vingers. Onderweg werden we bewezen om diverse vogelsoorten en. Het is prachtig om op de achtergrond vanuit je bootje het landschap te verkennen! De instructeur, een jonge Thaise gast, vroeg ons of we konden laten zien dat we allemaal 360 graden op eigen kracht al peddelend de kajak kunnen draaien. Dat ging prima!

De tocht ging verder en we maakte nog een korte stop aan de waterkant om even wat te eten en drinken om daarna de route af te maken en te eindigen daar waar we de kajakken opgehaald hebben. Op de plaats was ook het restaurant waar we een lunch aangeboden kregen.

Het was weer tijd om terug te rijden naar de stad. Weer allemaal de laadruimte van de rode taxi in! De terugweg leek wat langer te duren, maar dat kwam eerder omdat we moe waren geworden van deze leuke sportieve middag. Tijd om even uit te rusten. Ik kwam er in het hotel achter dat ik nogal erg verbrand was op mijn benen. Pfff dat prikte behoorlijk!

Om 18.45 uur zijn we met een aantal mensen een restaurantje gaan zoeken in de stad. Allereerst heerlijk genoten van een “Mai Tai” cocktail om de dag mooi af te sluiten. Na het eten heb ik nog even mij nek en hoofd laten masseren in een massage salon. Dat is wel even lekker na zo’n inspannende dag.

Morgen gaan we weer vroeg weg, naar de Tempel Doi Itanon die op een berg ligt.